Stöter plötsligt på
begreppet LIX-tal igen och finner att min gamla aversion mot detta inskränkta
ingenjörsmässiga sätt att bestämma en texts svårighetsgrad är oförändrat stark.
Det börjar redan med idén: att det går att
förvandla frågan om en texts begriplighet till en fråga om räkning.
Men också de parametrar man använder: alla
ord över sex bokstäver är svåra – alla ord med högst sex bokstäver är således
definitionsmässigt icke-svåra.
Vrensk, tordön, romber, fidus, brugd, sinus,
metop och de där ni vet.
”Vrenskas” är däremot
ett svårt ord, liksom ”åskväder” när man talas LIXiska.
”Kvadrat” är mycket
svårare än romber, förstås.
Och även om metop är ett
lätt ord, så är dess gamle följeslagare triglyf svårt. Och det kan man ju
faktiskt hålla med om.
Minnesregel: Vartannat fält lätt, vartannat fält svårt.
Och när vi nu ändå är
inne på grekiska tempel, så är det i LIXens värld så att jonisk och dorisk stil
är lätt, men korintisk är svår; och det är inte för att den är mest utsirad och
– ärligt talat – tillkrånglad, utan för att den har fler bokstäver.
Och inte blir det bättre i den digitala
samtiden.
Byte är lätt, gigabyte
är svårt. Router och batch är rena barnleken jämfört med knepiga saker som tangentbord och bildskärm. (Dator är lätt, datorer är svåra)
Meter är lätt,
centimeter är däremot lite knepigt. Kanske för att de är så korta?
Den här texten är tyvärr full av svåra ord.
jag har en tendens att använda ord som ”förmiddag”, ”naturligtvis”, ”diskbänk”,
”amerikansk”, ”kaffekanna” och sådana där obegripligheter.
Vet inte hur man
skall undvika dem.
Det börjar redan vid
frukosten, när jag äter min välling och löser korsordet i tidningen – notera
hur många svåra ord det finns i den meningen…
Och då har vi inte talat
om den andra parametern, meningarnas längd.
Här medger jag att det
finns en viss logik; om det där med att sätta gränsen för svåra ord vid sex
bokstäver är direkt korkat, så har det ändå någon mening att titta på just
meningarnas längd.
Onödigt långa meningar kan förvisso göra en text svår.
Men som endimensionell
mätmetod blir det för trubbigt. Det som gör en lättflytande text läsbar är
knappast heller ett staplande av korta meningar. Växling, någon sorts rytm,
känsla för innehållet – sådant är så mycket viktigare.
Om man nu som många
skribenter i dag gör sätter. Punkt. Efter. Varje. Ord. För att markera
någonsorts eftertryck, så blir texten plötsligt väldigt lättläst, enligt LIX.
Och om man har en ”svår”
text är receptet att slänga in lika slumpvisa punkter.
Då blir den hastigt och
lustigt lätt; LIX hyser inget intresse för syntax.
Men är det inte lite
bra, i alla fall?
Att kolla om texten är
lätt eller svår?
Nej, faktiskt inte. Ett
system som bara bygger på två parametrar, som båda har så uppenbara brister,
det leder bara till falsk tro.
Den som inte kan se om
en text är lätt eller (onödigt) svår utan att ställa upp LIX-ekvationer, den
bör kanske avstå från att skriva.
Exemplen är många.
LIX är ett barn av 50- och
60- och 70-talens ingenjörstänkande, strukturrationaliseringens slit och släng-epok, och borde ha mönstrats ut för länge sedan, långt innan man gjorde sig av med allt annat från den tiden. Varav man gott kunde behållit ett och annat.
Och ändå återkommer det.
Vi hade en chef för inte så länge sedan som ivrigt propagerade för LIX-kontroll
som någonsorts universalmedel att förenkla texter.
När den enda, enkla och
svåra, vägen är att se på vad man skrivit och försöka känna hur det fungerar.
För mottagaren.
Men också för en själv – för en text som inte bottnar i dig själv är alltid en dålig text, vilka LIX-tal den än har.
Men också för en själv – för en text som inte bottnar i dig själv är alltid en dålig text, vilka LIX-tal den än har.
Dixi et salvavi...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar