torsdag 25 oktober 2018

Andra tankar, på nytt




Det är först vid hemkomsten som resan förvandlar en

                               *  *  *

Om kartan och verkligheten inte stämmer överens gäller drömmen

                               *  *  *

Jag får ångest över att saker har ett pris, och hur det överstiger
eller understiger deras värde  

                               *  *  *


En del ord söker mening,  en del meningar söker ord

                               *  *  *


Skogen ser sig om efter bara träd

                               *  *  *

Ett landskap går under med mig   En värld försvinner 


                               *  *  *



Friheten i vanlighetens brist på rädsla


                               *  *  *


Andens tinnitus sveper ibland som en vind genom mina liv, 

                               *  *  *

Det är inget konstigt med döden    Det är livet som är det märkvärdiga

                               *  *  *

Det enda man vet är att det inte blir som man tror.

                               *  *  *

Man kan inte vara ensam om friheten

                               *  *  *


Om jag måste upprepa vad jag säger finns det ingen chans att undvika att det som varit blandas samman med det som blandas samman av det som varit

                               *  *  *

Vad som är konstant varierar

                               *  *  *

Jag har faktiskt aldrig förstått varför saker som finns skall tas bort


                               *  *  *

Mörkret är märkligt tredimensionellt


                               *  *  *

Ibland är döden det enda som står mellan oss och livet      
              
                               *  *  *

Oändligheten kommer att ta slut

                               *  *  *








Livet har sin utväxling, dikten sin,
observationen av elementarpartiklar åter sin
Den senare med högre spänning, det förstnämnda
med högre fallhöjd    För det finns inget slut
på livets fall


Not: Det hände sig för något år sedan att jag blev lite trött på mina spretiga tankar och deras tämligen tydliga utsagor. 
Så jag letade i pappren efter sådana tankar som lämnar avgörandet mer öppet.   
Men ändå, tänker jag, säger något om tillvaron.

Det blev - andra tankar




Andra tankar - första gången




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar