fredag 18 januari 2019

Tioårsutmaningen

Januari 2009

Döden
igen
Och igen
Som en närvaro
i rummet bredvid

Inte vänja sig
Vänja sig
Vid att inte vänja sig                                                                                                


* * * * * *


Sent på dagen kommer jag äntligen fram till natten
Där är jag inte hemma
Isen fryser till ett hårdare element, till mörkrets namn
Helheten splittrad, fragmenten söndermalda, spåren förvridna                               

Som vanligt  


* * * * * *


Snön stryks tunt över marken   Och träden
har fallit i mörkret    Det får ingen se
som inte redan vet

vilken väg stjärnorna tar, och rådjuren, och elektronerna ytterst
i sina moln,
bärnstensfärgade,

som när havet har dragit sig tillbaka

och en jämn yta öppnar sig, doftande som av obeskrivlighet
och kärlek    Det  är inte bara ruttnande tång
som lovar nytt liv vid den yttersta gränsen

utan människor också, svävande
Vi kan vara bland dem      





Januari 2019

Någonting har satt fart på fåglarna, som cirklar
över gården och grannhuset med något till synes stressat i sina slag
Stora trutar, mindre måsfåglar, skuggor, samma snabba spändhet
Även skatorna är i orolig rörelse, nu utan den envisa målmedvetenhet
som brukar utmärka dessa kamrater    Och någon ensam kråka
singlar också förbi i förmiddagens  ljusförskjutningar

Naturligtvis har jag ingen aning om vad det är
som kan ha utlöst dessa spända rörelser    För mig
förblir de emblem, innehållslösa tecken, en skrift
som man från början ger upp tanken på att tyda
Och om det ibland finns en musik i fågelflykten
är den sönderriven här    Jag hittar inga budskap,
söker heller inga   Noterar bara skeendet

Nej det finns inga gåtor att lösa för mig där   En inkallad expert
på måsfåglars beteendescheman skulle säkert kunna säga
någonting om vad som driver dessa kast i vintervinden,
kunna läsa den skrift som för mig inte ens kan kallas oläsbar
utan i egentlig mening osynlig   Finns det någonting
som hjälpligt kan liknas vid ett budskap, i vårt hjälplösa
antropomorfa famlande, förblir det dolt för mig   Och därför
låter jag frågan vara   Jag har ingen åstundan att söka
någonting som fåglar skulle vilja säga just till mig

En liten stilla rest av retfull nyfikenhet finns där, erkännes,
men driver mig inte vidare till böcker eller nätsökning   Någon gång
är det fullt tilläckligt att se och inte veta    Någon gång är bilderna
viktigare än budskapen, tankarna som fladdrar
mer väsentliga än vingarna som bär dem    Det finns till sist
fler gåtor än det finns lösningar   Det måste vara så

Jag lämnar fönstret   Måsar fladdrar vidare   Dagen drar förbi          


* * * * * *

Det går några veckor efter vintersolståndet
Och så, plötsligt, märker man en skillnad:
Den ena dagen är inte längre lik den andra

Det är inte att de är längre   Det handlar snarare
om en klarhet, ett tydligare ljus, något försvinner
som tidigare blockerat    Man kan andas

Dagarna står inte längre på knä   Men de har
inte rest sig riktigt heller   De finns där bara
Och för ett ögonblick är allting faktiskt så

som det ser ut   Det är en sällsam erfarenhet
Det är någonting vi aldrig glömmer, fast vi
begraver minnet mitt i mörkret, tvekande

En kort stund i balans    Att en gång allting rasar
upphör för ett ögonblick att spela roll   Ett ögonblick

när nåden är: att inget riktigt veta            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar