Och om man inte gör det – då utlämnar man sig till dem som gör det.
Konflikten olöslig.
Vi talar med rätta skräckfyllt om vad som händer med
klimatet på planeten. Men lika hotande är vad som händer med det
mellanmänskliga klimatet.
Tilliten smälter fortare än polarisarna.
Människor ser inte varandra i ögonen längre
Und der Teufel lacht
dazu
* * *
Man skall alltid vara ytterst skeptisk mot folk som själva
beskriver sig som ”förnuftiga”.
* * *
När man ser konflikterna i världen är det ändå skönt att
veta att vi inte har några flammande nationalister i Sverige.
Reaktionära och ofta fascistoida populister, ja - och det är
ju illa nog.
Men några riktiga nationalister har vi ju inte.
* * *
Alltså, jag kan
på sätt och vis begripa de där som vill kasta ut alla invandrare, utrota
feminism och klimataktivism och sätta misshagliga i läger; det är motbjudande
och otäckt så det förslår, men det hänger på något vis ihop med en sjuk
renhetsdröm de har.
Men de här som
bara vill slå sönder samhället, avveckla allt som är gemensamt, som vill krossa
tilliten både till institutionerna och människor emellan, som vill bryta ner
regler och överenskommelser och göra den starkares övervåld till rätt – det kan
jag inte ens sätta mig in i intellektuellt.
Min förmåga till förståelse tar
slut där.
* * *
Hittills i historien har det alltid funnits mot-rörelser.
Men det är slut med det nu. Härifrån rör vi oss bara åt ett håll
* * * * * *
Svensk skoldebatt: Hur skall vi hantera det faktum att alla ser att kejsaren är naken, utan att behöva ge honom kläder?
* * *
Alltför ofta jämförs efterklokheten bara med för-klokheten; och det kan förstås vara befogat.
Men lika befogat är att jämföra efterklokheten med efterdumheten.
* * *
De här människorna som tycker att kulturen skall vara nyttig – man kan inte bemöta dem med att försöka visa kulturens nytta för dem.
Man måste klargöra att den ”nytta” de talar om bara är en ekonomisk vinst, någonting i en redovisningskolumn.
Eller ännu tydligare: hur mycket av planetens resurser vi förmår förbruka.
Verklig nytta kan sällan mätas, och definitivt inte entydigt och exakt.
Vad gör naturen för ”nytta”? På vilket sätt bidrar språket till ”nyttiga” företagsvinster?
Är kunskaper bortom de enkla arbetsrutinerna ”nyttiga”?
Är demokratin egentligen ”nyttig”?
Nej, problemet i Norrköping och annorstädes är faktiskt inte att man kräver att kulturen skall vara nyttig.
Det är, att man inte ser att den faktiskt är det!.
* * *
Språkvetarna/vårdarna som inte riktigt hänger med och envist upprepar, ”nej det är ingen fara med US-amerikanskans inflytande på svenskan. lite lånord har vi plockat upp förr”
– de ser inte a) hur snabbt utvecklingen går jämfört med tidigare perioder, och b) hur mycket mera djupgående amerikanskans inflytande är (alla klasser, alla sektorer, hela samhället) än vad tyskans eller franskans eller latinets en gång någonsin var.
Vana som de är vid att slåss mot konservativa äldre herrar språkpoliser, slåss för att klargöra att språk dels utvecklas, dels alltid är konvention och ingen absolut sanning.
Men om man tar dessa båda påpekanden tillsammans, så ser man att det denna gång finns en verklig fara: om utvecklingen går alltför fort och alltför disparat, så kan de språkliga konventionerna faktiskt bryta samman
Mellan att älta något och att helt glömma bort det finns ett
tredje.
Det, att minnas.
Det är konst som synes vara på väg att vittra bort.
* * *
Ibland kommer
en stor sorg över mig, vid tanken på att vi nu helt är på väg att lämna
böckernas tid
* * * * * *
* * *
Hur blev egentligen gamla Goebbels-favoriten att bränna böcker en sätt att använda yttrandefrihet??
Undrar över två saker här:
För det första - historiskt sett har bokbränning alltid varit ett sätt att strypa yttrandefrihet; man sätter böcker
på index, och man bränner dem. Det
misshagliga uttrycket som någon tagit sig friheten (sic) att sprida, det måste utplånas.
Och för det andra: Yttrandefrihet
lär för de flesta handla om vad man får säga, skriva och trycka. Inte om vilka
godtyckliga handlingar som helst. Jag får inte slå nån på käften för att visa
min motvilja mot en religion, en politisk uppfattning eller väderleken.
Jag få inte
pissa på någons dörr för att meddela att jag inte gillar vederbörande.
Det är inte för att dörren är helig, utan för
att man inte får pissa var och hur som helst.
Eller om man så vill – för att
man inte gör så.
Det ger oss
inte yttrandefriheten rätt till
Och så finns
det människor som förfasar sig över romarnas gladiatorspel, bara för att strax
gå ut och hänga någon på twitter.
* * *
Den avgörande skillnaden mellan människors rätt och vissa
människors rätt.
* * *
Men tänk på hur många av de reaktionärer som nu vill
tillbaka till slavsamhället som faktiskt inte önskar att få befalla, utan
längtar efter att få lyda.
* * *
__________
Vill du helst ha för mycket eller för lite?
Spretiga tankar i mörkrets tid
Det är faktiskt inget fel på avundsjuka
Spretiga tankar i en obekväm tid
Spretiga tankar i en tid utan val
Varför tror du alltid att allt är någon annans fel?
Spretiga tankar i en valrörelse bortom verkligheten
Vad gjorde vi för fel?
Spretiga tankar efter lång tid:
Människor som tror att de blir fria bara för att de lämnas ensamma
Spretiga tankar om kriget 1:
Historien upprepar sig aldrig; men ibland speglar den sig
Spretiga tankar om kriget 2:
Ingen tror er längre
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar