fredag 3 november 2023

Spretiga tankar i dödandets tid

       
Så fort man hävdar att ändamålen helgar medlen sviker man människan.
Och om man inte gör det – då utlämnar man sig till dem som gör det.
Konflikten olöslig.

                                                          *  *  *

Vi talar med rätta skräckfyllt om vad som händer med klimatet på planeten. Men lika hotande är vad som händer med det mellanmänskliga klimatet.
Tilliten smälter fortare än polarisarna.
Människor ser inte varandra i ögonen längre

Und der Teufel lacht dazu

                                                          *  *  *

Man skall alltid vara ytterst skeptisk mot folk som själva beskriver sig som ”förnuftiga”.

                                                          *  *  *

När man ser konflikterna i världen är det ändå skönt att veta att vi inte har några flammande nationalister i Sverige.
Reaktionära och ofta fascistoida populister, ja - och det är ju illa nog.
Men några riktiga nationalister har vi ju inte.

                                                          *  *  *

Alltså, jag kan på sätt och vis begripa de där som vill kasta ut alla invandrare, utrota feminism och klimataktivism och sätta misshagliga i läger; det är motbjudande och otäckt så det förslår, men det hänger på något vis ihop med en sjuk renhetsdröm de har.
Men de här som bara vill slå sönder samhället, avveckla allt som är gemensamt, som vill krossa tilliten både till institutionerna och människor emellan, som vill bryta ner regler och överenskommelser och göra den starkares övervåld till rätt – det kan jag inte ens sätta mig in i intellektuellt.
Min förmåga till förståelse tar slut där.

                                                          *  *  *

Hittills i historien har det alltid funnits mot-rörelser.
Men det är slut med det nu. Härifrån rör vi oss bara åt ett håll


*
  *  *  *  *  *

Svensk skoldebatt: Hur skall vi hantera det faktum att alla ser att kejsaren är naken, utan att behöva ge honom kläder?

                                                          *  *  *

En lite underskattad sak är efterklokheten.
Alltför ofta jämförs efterklokheten bara med för-klokheten; och det kan förstås vara befogat.
Men lika befogat är att jämföra efterklokheten med efterdumheten.

                                                          *  *  *

De här människorna som tycker att kulturen skall
vara nyttig – man kan inte bemöta dem med att försöka visa kulturens nytta för dem.
Man måste klargöra att den ”nytta” de talar om bara är en ekonomisk vinst, någonting i en redovisningskolumn.
Eller ännu tydligare: hur mycket av planetens resurser vi förmår förbruka.

Verklig nytta kan sällan mätas, och definitivt inte entydigt och exakt.
Vad gör naturen för ”nytta”?  På vilket sätt bidrar språket till ”nyttiga” företagsvinster?
Är kunskaper bortom de enkla arbetsrutinerna ”nyttiga”?
Är demokratin egentligen ”nyttig”?
Nej, problemet i Norrköping och annorstädes är faktiskt inte att man kräver att kulturen skall vara nyttig.
Det är, att man inte ser att den faktiskt är det!.

                                                          *  *  *

Språkvetarna/vårdarna som inte riktigt hänger med och envist upprepar, ”nej det är ingen fara med US-amerikanskans inflytande på svenskan. lite lånord har vi plockat upp förr

– de ser inte  a) hur snabbt utvecklingen går jämfört med tidigare perioder, och b) hur mycket mera djupgående amerikanskans inflytande är (alla klasser, alla sektorer, hela samhället) än vad tyskans eller franskans eller latinets en gång någonsin var.

Vana som de är vid att slåss mot konservativa äldre herrar språkpoliser, slåss för att klargöra att språk dels utvecklas, dels alltid är konvention och ingen absolut sanning.

Men om man tar dessa båda påpekanden tillsammans, så ser man att det denna gång finns en verklig fara: om utvecklingen går alltför fort och alltför disparat, så kan de språkliga konventionerna faktiskt bryta samman

                                                           *  *  *

Mellan att älta något och att helt glömma bort det finns ett tredje.
Det, att minnas.
Det är konst som synes vara på väg att vittra bort.

                                                           *  *  *

Ibland kommer en stor sorg över mig, vid tanken på att vi nu helt är på väg att lämna böckernas tid


*  *  *  *  *  *




Statsmannaord.
”Det är förskräckligt”
”Det är förfärligt”
”Det är fruktansvärt”
Och sedan hem igen

                                                                                  

  

        *  *  *

Hur blev egentligen gamla Goebbels-favoriten att bränna böcker en sätt att använda yttrandefrihet??

Undrar över två saker här:
För det första -  historiskt sett har bokbränning alltid varit ett sätt att strypa yttrandefrihet; man sätter böcker på index, och man bränner dem.  Det misshagliga uttrycket som någon tagit sig friheten (sic) att sprida, det  måste utplånas.

Och för det andra:  Yttrandefrihet lär för de flesta handla om vad man får säga, skriva och trycka. Inte om vilka godtyckliga handlingar som helst. Jag får inte slå nån på käften för att visa min motvilja mot en religion, en politisk uppfattning eller väderleken.
Jag få inte pissa på någons dörr för att meddela att jag inte gillar vederbörande. 
Det är inte för att dörren är helig, utan för att man inte får pissa var och hur som helst.
Eller om man så vill – för att man inte gör så.

Det ger oss inte yttrandefriheten rätt till

                                                           *  *  *

Och så finns det människor som förfasar sig över romarnas gladiatorspel, bara för att strax gå ut och hänga någon på twitter.

                                                          *  *  *

Den avgörande skillnaden mellan människors rätt och vissa människors rätt.

                                                          *  *  *

Men tänk på hur många av de reaktionärer som nu vill tillbaka till slavsamhället som faktiskt inte önskar att få befalla, utan längtar efter att få lyda.

                                                          *  *  *
__________

Vill du helst ha för mycket eller för lite?
Spretiga tankar i mörkrets tid


Det är faktiskt inget fel på avundsjuka 
Spretiga tankar i en obekväm tid

Spretiga tankar i en tid utan val
Varför tror du alltid att allt är någon annans fel?

Spretiga tankar i en valrörelse bortom verkligheten
Vad gjorde vi för fel?

Spretiga tankar efter lång tid:
Människor som tror att de blir fria bara för att de lämnas ensamma

Spretiga tankar om kriget 1: 
Historien upprepar sig aldrig; men ibland speglar den sig

Spretiga tankar om kriget 2:
Ingen tror er längre





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar