Det finns ganska många platser i Stockholm där man kan
uppleva opera.
En av de häftigare är Olympiateatern på Västmannagatan, en
liten källarlokal som vagt påminner om den där M gick på scoutmöten i sin
barndom.
Rör i taket, målad rå betong, brandskyddstunga dörrar.
Och en riktigt bra föreställning, när vi såg och hörde Così Fan Tutte i förrgår kväll.
Jag är som ni vet ingen musikalisk expert, som kan värdera röstklang
och stämföring och sådant, men jag kan ju känna hur det låter.
Och det låter bra. Med tanke på att det är en liten ensemble som spelar i en
källarlokal i Vasastan närmast häpnadsväckande bra.
Salongens tak |
Man skulle kunna tro att spelplatsen skulle ”äta upp” ljudet
och/eller slänga med diverse akustiska konstigheter, men därav märks inget,
åtminstone där vi sitter på den lilla parketten – på, det måste medges,
tämligen obekväma plaststolar.
Orkestern är nedskruvad till ett enda piano, men pianisten Samuel Skönberg,
tillfälligt inlånad för kvällen pga sjukdomsåterbud, fyller ut rummet och det
känns inte som att någonting fattas.
Lämpad för kammarspel
Rent praktiskt lämpar Così
sig väl att spela här, för den är ett kammarspel med ett relativt begränsat
antal roller – i grunden sex agerande – och utspelar sig i ett begränsat rum;
inga drastiska beskärningar av handling eller annat krävs. Och en enkel
scenografi som för tankarna till traktens antik- och vintage-affärers lager
funkar fullt tillfredsställande.
I den intima miljön blir det på något vis naturligare att
spela stycket som teaterfars än som högtravande opera med arialeverans vid
rampen, och Olympiateatern gör så.
Cosi Fan Tutte är ju i grunden också en ganska fånig förväxlingsfars med låg trovärdighet i intrigen, osannolik psykologi hos de agerande och en i nutida ögon en smula dubiös moral. Den får vara allt detta i källaren på Västmannagatan.
Cosi Fan Tutte är ju i grunden också en ganska fånig förväxlingsfars med låg trovärdighet i intrigen, osannolik psykologi hos de agerande och en i nutida ögon en smula dubiös moral. Den får vara allt detta i källaren på Västmannagatan.
Det är ju i grunden Mozart det handlar om, inte librettisten
da Ponte.
Att det inte hänger ihop gör inget. Att det låter fint är
det viktiga. Och det gör det.
För oss som tredjeraden-ugglor är det ju öht lite ovant att
sitta nära spelet, men inte ens på första raden på parkett kommer man ju
aktörerna riktigt nära på Kungliga teatern. Det gör man här. Ett antal entréer och exiter sker
mellan bänkraderna. Och i paus köper man
sin förtäring av Don Alfonso själv.
För det här är i hög grad gör-det-själv-teater. Inte så att det låter amatörmässigt, eller känns det minsta taffligt. Tvärtom är
själva skådespelet av hög klass, och de här och där inströdda talpartierna ger
skjuts åt handlingen. Men det finns som sagt ingen särskild apparat bakom, inget maskineri som snurrar, inga skaror av scenarbetare. Ensemblen sköter det mesta, vid sidan av
själva spelandet.
Annorlunda Despina
Av aktörerna fäster jag mig främst vid Stina Lindberg som
spelar Despina. Hon sjunger förträffligt och agerar med bravur.
Oftast spelas Despina, den intrigerande kammarjungfrun, som
en i grunden tragisk figur som har lämnat sin bästa tid bakom sig men lever upp när
hon får de båda flickorna att ”leva livet”.
En som kanske inte själv ser hur patetisk hon egentligen är.
Här är hon mera en som har kul. Och som absolut inte har
något emot att sticka ut ett eller annat krokben. En modern människa av den
sort som har ”carpe diem” intatuerat någonstans men inte har en aning om vem
Horatius var.
Om det gör historien bättre, eller det minsta mer trovärdig,
är en annan sak. Men Lindberg genomför det snyggt och konsekvent.
Även John Haque som spelar Ferrando gör det med den äran.
Först tycker jag att han låter lite ansträngd, men efterhand som det utvecklar
sig kommer han loss och i andra aktens kast mellan lycka och förtvivlan
imponerar han – ehuru jag hela tiden blir lite förvirrad av hans Ardy Strüwer-liknande
apparation.
Men som sagt, hela ensemblen sköter sig väl.
Dock tror jag inte heller denna gång att de båda kärleksparen
blir lyckliga i alla sina dagar.
Men det är en annan historia.
Sällskapet tar en kopp te i foaje´n i pausen |
_____________________________________________
Tidigare operatankar under säsongen:
_______________________________________________
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar