Nej, jag brukar aldrig vara riktigt nöjd med Folkoperans
uppsättningar. Alltid skall de krångla till något, i sin iver att vara
originella, annorlunda – nya.
Det pendlar alldeles för ofta mellan pretentiöst och platt,
med rena bottennapp som i den brölande lyteskomiken i Trollflöjten häromåret –
Mozarts tourettes utan Mozarts geni.
Musikaliskt håller det oftast väl, det kan bli lite tunt
någon gång men det är definitivt deras bästa gren: att med begränsade resurser
och begränsande lokaler få det att låta fullt.
Fast när uppsättningen är störig är det bara delvis en tröst.
Men den här gången.
Den här gången hörnini.
Höstens uppsättning av Turandot är riktigt jäkla bra.
Bästa Calaf?
Bästa Calaf?
Två väldigt duktiga sångare i bärande roller – Kjetil Steas Calaf är nog den bästa jag hört live –
och ett tämligen rakt spel.
Jag var annars svårt orolig att Turandot med sin exotism,
sina tvära kast och sin totalt orimliga story skulle locka till utsvävningar,
men kanske är det så att utsvävningarna finns där redan i operan, det är inte
så mycket Folkoperan behöver lägga till.
Steas Nessun Dorma
får ovationer, och jag tror inte att det bara är för att
det är ett örhänge som de flesta råkar känna till. Han är faktiskt strålande
rakt igenom.
Och Åsa Thyllman som Turandot matchar honom. Turandot är en
svår roll - att gå rakt in det efter en timmas föreställning och börja
alltihopa med In questa reggia, det
kräver sin kvinna.. En så garvad sångerska som Nina Stemme talade om det inför
sin insats i rollen på Kungliga Teatern härom året.
Men Thyllman gör det utan att tveka.
De båda gör också vad de kan för att få styckets
grundläggande orimligheter, med isprinsessans smältande och kärlekens
fullbordan, att verka acceptabelt, med små antydningar redan innan det så att
säga är dags.
Tre små kineser
Man hade till och med lyckats integrera den störande trion
Ping-Pang-Pong så att deras partier för berättelsen framåt, inte blev de
longörer som de annars lätt blir; här får de direkt ingripa och interagera med
de övriga och det bidrar positivt till att föreställningen håller tempo.
Berättandet är rappt, scenrummet utnyttas oerhört effektivt
– med några fall av spel utifrån salongen som FO excellerar i, men ingen
överdrift, och orkesterinsatsen är tight.
Beslutet att spela pjäsen på svenska känns rätt, även om man
får vänja sig lite vid att höra paradnumren i svensk dräkt. Det funkar.
Låt vara att orden ”segrar
jag” inte blir riktigt lika bra som ”vincero”
i stegring i Nessun Dorma – förlåt: ”Ingen sover”
Just där har man dock öronen fulla av sånginsatsen i sig och
tänker inte på det. Och i de mer berättande
partierna känns det bättre.
Att sedan tv-skärmarna med textning är ynkligt små är förstås en nackdel. Som tur är, är sångarnas textande genomgående föredömligt.
Att sedan tv-skärmarna med textning är ynkligt små är förstås en nackdel. Som tur är, är sångarnas textande genomgående föredömligt.
Den enda svagheten jag ser – eller rättare hör – är att Liu,
som annars är min favorit (Signore
ascolta är och förblir denna operas finaste aria, enligt min ringa mening)
inte riktigt är på nivå med de andra huvudrollerna. Vill säga, jag tror inte att det egentligen
är något fel på sångerskan som gör rollen denna kväll (man dubblerar alla
rollerna), och hon agerar absolut lika väl som övriga – men jag gillar helt
enkelt inte hennes röst. Den är för spänd på något sätt, för min smak.
Sant, alla kan inte låta som Yana Kleyn, min obestridda favorit i rollen, men det här är för långt ifrån.
Att det sedan blir parodiskt tydligt att hon fortfarande
andas, när hon ligger där på scenen och alla begråter hennes död, det är
förstås inte hennes fel, det får regissören ta på sig.
Överskuggar Liu
Överskuggar Liu
Det är intressant att se en föreställning där Turandot så
överskuggar Liu. Trots operans namn är ju Liu på sätt och vis dramats
huvudperson – definitivt den typiska Puccini-hjältinnan (”young girl falls in love, becomes unhappy, dies”), något som
åtminstone enligt min begränsade erfarenhet ofta framhävs.
Här blir hon mera av en bifigur, eller om man så vill, ett ofrånkomligt
offer under kärlekens triumfvagn.
Jag vill inte påstå att det gör storyn trovärdig, det finns
inga dramaturgiska grepp i världen som kan göra storyn i Turandot trovärdig,
men det bidrar ändå till en viss känsla av sammanhang.
Jo, en sak till: jag undrar lite över de där figurerna i Arjen
Robben-masker och fuskpäls. Jag kan inte riktigt se vad de tillför. Men det är
en randanmärkning, jämfört med vad man är van vid i denna lokal.
Totalt sett: magnifikt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar