Det var sista föreställningen av uppsättningen, åtminstone för denna gång, och på sätt och vis är det ju för sent att berätta nu.
Likväl: Vi såg och hörde Elektra i helgen.
Likväl: Vi såg och hörde Elektra i helgen.
Richard Strauss har aldrig riktigt varit min tekopp. Jag
vill gärna ha en och annan vilopunkt, en växling mellan dramatiken och ett
lugnare tempo, och helst förstås här och där en aria eller ett orkesterparti
som håller fast vid en melodi
Men det är ju inte Strauss sätt.
Han tycker om att blåsa på.
Elektra är som
Wagner på speed, fast med körer och
orkesterpartier bortklippta,
Pukslagen går inte att räkna.
Pukslagen går inte att räkna.
Dramatiska recitativ på dramatiska recitativ
Och detta i ett skådespel där egentligen ”inget händer”.
På Kungliga Teatern påtagligt manifesterat genom att hela
den nära två timmar långa enaktaren utspelas i samma scenbild, som endast vid
ett par dramatiska tillfällen varieras genom ljussättningen – på ett förvisso
mycket effektfullt sätt.
En handfull personer dominerar dramat. I inledning och
avslutning förekommer några mindre roller men annars är det ett kammarspel för
fyra i en dysfunktionell familj.
Från Sofokles till Freud
Basen för operans berättelse
är Sofokles pjäs med samma namn, en av tragedierna i serien om de ödestyngda Atriderna
i Mykene, ett släktdrama som lockade alla de tre stora tragöderna till
gestaltning.
Sofokles pjäs bearbetades av diktaren Hugo von Hofmannsthal och blev med rejäl inblandning av Strauss alltså till denna
opera för drygt hundra år sedan.
Långt i bakgrunden skymtar historien om Ifigenia, dottern
som offrades av Agamemnon för att få vind att resa till Troja, men den är
fjärran och bara knappt antydd.
Den dominerande bakgrunden är mordet på Agamemnon och hans
följeslagare när han väl kom hem från det långa kriget.
Spelet tar sin utgångspunkt i kampen mellan det mordets
anstiftare, hans hustru Klytamneistra, och parets dotter Elektra, som helt gått
upp i sin saknad efter fadern och sin vrede mot mördarna – modern och hennes
till make gjorde älskare Aigisthos.
Det är Elektra som ser till att ingen kan glömma.
Det har kostat henne ställningen som upphöjd kungadotter och
gjort henne till en illa tåld utkantsfigur vid hovet.
Men hon håller fast.
Vid sin vrede, sin saknad och sin utkantsposition; Hofmannsthal gör henne
utan tvivel en smula galen, någonting som knappast återfinns hos någon av de
tre tragöderna.
Det är förra sekelskiftets Wien lagt över 400-talets Aten
och bronsålderns Mykene. Farbror Freud
finns i bakgrunden.
Väsentligen ett kammarspel
Väsentligen ett kammarspel
Väsentligen är det alltså ett sorts kammarspel kring tre kvinnor.
Förutom Elektra själv och modern Klytamneistra ger
Hofmansthal och Strauss en huvudroll åt Elektras yngre syster Chrysothemis, som
bara skymtar förbi som hastigast hos Sofokles.
Här representerar hon den mer traditionella kvinnorollen,
hon vill lägga familjens blodiga historia bakom sig, vill ut från det instängda
palatset för att gifta sig och få barn. Hennes hållning är den mot vilken
Elektras vilda hämndbegär står ut i relief.
Chrysothemis sjungs med bravur av för oss tidigare obekanta
Cornelia Beskow, som får välförtjänta hyllningar efter föreställningen. Det
gäller i samma mån Irene Theorin som ror den svåra Elektra-rollen i land väl. Hon står på scenen i nästan varenda en av
dramats 105 minuter, och har att agera i en statisk scenbild med noll rekvisita
– och ett erkänt krävande partitur. En
imponerande prestation av en stjärna som brukar gå under radarn.
Katarina Dalayman sköter som alltid sina kort väl, i sin
elaka-styvmodern-uppenbarelse.
Som framgår är det en kvinnorösternas opera, vilket ju
alltid tilltalar mig. Men som också redan antytt skulle jag för min del gärna
ha en eller annan klassisk aria eller något lugnare orkestermellanspel att
rasta vid.
Här är lite för
mycket expressionistiskt utspel och stora gester för min smak.
(Det är ju grejen med
de grekiska tragedierna, att deras våldsamma passioner och blodiga uppgörelser
på något sätt alltid levereras i balans, på något vis distanserat. Som om vi
hade fått låna gudarnas blick en kort stund).
Men det är Richard Strauss, det här.
Något med männen
Det är något med det där, att männen är frånvarande. Det är
verkligen kvinnornas scen.
Den mest närvarande mannen är paradoxalt nog Agamemnon, som
Elektra åkallar och framkallar så gott hon kan. Den här pjäsen handlar, kan man
säga om följderna av mordet på Agamemnon.
Allt är ju en följd av något annat, och allt ett förspel
till något i denna mytiska värld.
Även Orestes och Aigisthos, som båda faktiskt framträder på
scenen, den senare dock bara snubblande in för att bli mördad, den förre
däremot i några av föreställningens starkaste scener, är mest närvarande genom
sin frånvaro.
Orestes, tidigt bortsänd i exil från det
mordiska hovet i Mykene, och osäkert oscillerande mellan levande och död,
omtalas mer än han tilltalas.
När han väl anländer och avslöjar sin rätta identitet är
handlingen vid vägs ände; bara de hämnande morden återstår.
Dem utför Orestes utan den hjälp från Elektra som systern
ställt i utsikt. Hon har gömt undan och sparat den yxa som dödade fadern, för
att den skall komma till användning vid hämnden, men i det avgörande
ögonblicket ger hon den inte till Orestes.
Yxan blir kvar oanvänd på palatsets gård.
Detta betonas tydligt, men jag är inte människa att begripa
vad det skall säga oss... Förmodligen
något subtilt psykoanalytiskt. Sånt låg i tiden. Men mig går det förbi.
Och inte heller förstår jag varför stackars Elektra har
försetts med en vanlig hederlig svensk vedyxa istället för den mykenska
dubbelyxan som jag föreställt mig. Det
är nog väldigt djupt.
Kommer stormande
Kommer stormande
Orestes kommer alltså in stormande, finner systern, röjer
sin identitet och slår ihjäl mor och styvfar. Det finns i just denna
föreställning en ironisk tvist i att rollen sjungs av en för dagen från
Göteborg influgen ersättare – vars namn jag tyvärr missat - för den ordinarie som är Ola Eliasson.
Jag blir alltid imponerad av stand ins, som kan kasta sig på
flyget och göra en krävande operaroll. Sjungandet är en sak, det är förvisso
svårt, men musiken är ju den samma i varje föreställning; det verkligt svåra
måste vara agerandet i en redan befintlig uppsättning.
Det gör vår Orestes lika väl som sjunger.
(Kanske är magi inblandad. I alla fall uppgav operachefen att
man använt en flygande matta för att få sin Orestes till föreställningen i tid.)
Men annars är det i agerandet som föreställningen har vissa
problem. Det hänger paradoxalt nog samman med den geniala dekoren: Två stora röda block som
kan vara borgmurar, med en smal gång emellan, igenom vilken de agerande går in i
palatset. Från det inre hör vi i slutskedet morden begås, men ser dem gör vi
inte; däremot skruvas det blodröda ljuset upp när de sker.
En smula tröttande
Det är snyggt och smart och sammanfattande. Men det lämnar
en väldigt begränsad yta med väldigt begränsade möjligheter för de agerande att
agera.
Och det är ofrånkomligt att det blir ett visst överskott av
dramatiskt förtvivlade gester och tydligt uppvisad extas. Det är knappast vare
sig regissörens eller aktörernas fel; det går helt enkelt inte att komma undan.
Men någon gång blir det en smula tröttande.
Så är det, för mig, med hela föreställningen. Det är bra och det är häftigt och det är
stora gester och starka känslor och fullt ös.
Men någon gång blir det en smula tröttande.
Den bästa jag stött på är nog annars den här, med bland andra Nina Stemme och Anna Larsson, men det youtube-klippet har först drygt tio minuters introduktion till Wiener Staatsoper och avslutas med en kvart av inropningar. Dessutom har den ingen text, vilket krånglar till det för en förstagångslyssnare som vill begripa åtminstone någonting vad det handlar om.
_____________________________________________
Tidigare operatankar under säsongen:
_______________________________________________
Här en uppsättning av många som finns att hitta på youtube:
Den bästa jag stött på är nog annars den här, med bland andra Nina Stemme och Anna Larsson, men det youtube-klippet har först drygt tio minuters introduktion till Wiener Staatsoper och avslutas med en kvart av inropningar. Dessutom har den ingen text, vilket krånglar till det för en förstagångslyssnare som vill begripa åtminstone någonting vad det handlar om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar