tisdag 19 februari 2019

Två texter från det tidiga 70-talet




"Den litterära tidskriften anordnade en enkät
på temat: Varför skriver du poesi?   Jag sände in en dikt
med titeln Varför jag inte skriver poesi    Den blev
omgående refuserad
Nu planerar jag en egen undersökning bland arbetarna
på fabriken: Varför är du inte direktör?  Varför har du
ingen villa i Spanien? Varför får du inte magsår av rädsla
att ditt skattefusk ska avslöjas?
Varför dricker du inte slottsviner?
Varför talar du så dålig svenska?
Jag väntar mig ett maximalt intresse och ett minimalt 
statistiskt bortfall"





                                                          död poet

inte ens en hund på väg till graven
ett tidigt regnfalls grå refräng
graven hål i marken som en blomma dragits upp

floden flyter grumligt under bron
gammal flod, också gammal
bro

ändå är de som svullnade flyter upp
aldrig de samma
glada eller sorgsna 
två, flera gånger i samma flod

inte mörkret som en varlig hand
men som ett långt regn mellan de tysta
                     husfasaderna

marken borde brista från sitt sår


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar