* * *
Varför pratar vi så sällan om att
den helt dominerande känslan i landet, liksom i världen, är rädsla?
Att vi lever som om civilisationen inte skulle gå under är
kanske inte så konstigt, eftersom de flesta av oss också lever som om vi inte
själva skall dö.
Fortfarande finns en förhoppning
att med mer fakta, mer övertygande bevis, med klarare argumentation, skall man
få alla dem som inte vill ta till sig klimatförändringen och dess innebörd att
vakna upp.
Men den tanken är helt
feltänkt. De ”skeptiska” vet lika bra
som du och jag. De är bara inte intresserade av saken.
Förr var det en liten del av
befolkningen som ansåg att det var självklart givet att de själva skulle ha det
bättre och gå före andra, utan att behöva ta hänsyn.
Det var i längden ohållbart.
Men hur kom så många att dra
slutsatsen att alla har den rätten – i stället för den att ingen faktiskt har
den?
Det är på sätt och vis fantastiskt
att den idén fortfarande lever, att
inkomsterna i vårt land står i någon sorts logisk relation
till prestation och samhällsnytta.
* * *
Inte sällan är det långsiktigt
lönsamt att göra det som på kort sikt kostar.
Att på kort sikt avstå för att på lång sikt skörda. Att dela med sig för att kunna få mer åter.
Att på kort sikt avstå för att på lång sikt skörda. Att dela med sig för att kunna få mer åter.
Under årtusenden växte denna tanke
hos människorna.
Den är inte särskilt svår,
verkligen inte djupsinnig, kräver ingen våldsam intellektuell kamp för att
fattas.
Men den har konsekvenser.
Men den har konsekvenser.
När kom civilisationens dödsdom?
När man förklarade krig mot den tanken, i tillväxtens och utdelningarnas och
privilegiernas namn.
* * *
Så länge det viktigaste för dem som
har makten är att alla de missnöjda inte rör sig åt vänster, och all kraft
sätts in för det, så kommer dessa att söka sig åt höger i stället.
Och eftersom det första de möter där är just dem som de är missnöjda med – så fortsätter de förstås längre ut åt höger.
Det finns inget märkligt eller svårbegripligt i detta.
Och eftersom det första de möter där är just dem som de är missnöjda med – så fortsätter de förstås längre ut åt höger.
Det finns inget märkligt eller svårbegripligt i detta.
* * *
Att alla människor har samma
grundläggande värde, det betyder naturligtvis inte att alla deras uppfattningar
måste tillmätas samma vikt.
* * *
När man klagar på att
populistväljare är faktaresistenta
och blundar för verkligheten, då kan det
vara bra att hålla i minnet hur argumentationen gick då det antyddes att
Sveriges extrema ”friskolesystem” och dess vårdsektor skulle kunna
vinstbegränsas – då ropades om socialiseringar och vänsterextremism av aktörer
med anspråk på att faktiskt bli trodda.
Och många trodde.
* * *
Det finns en punkt där nya
förbättringar upphör att bli förbättringar, just därför att de är nya.
Någonstans blir takten så hög att
förbättringen upphör att vara just det.
* * *
Det här att språkliga ignoranter
har hand om så mycket av kommunikationen; människor som inte ens förstår när
det blir fel, eller när det kunde göras bättre.
När jag exempelvis ringer ett
samtal på min mobiltelefon påminns jag ibland om att numret inte är sparat.
Men om jag då vill spara det, så
finns det inget sådant kommando. Förgäves letar jag efter knappar eller flikar
eller något sådant som erbjuder mig att
spara.
Nej, rätt åtgärd är då att ”skapa kontakt”.
Detta skulle vara ett på sin höjd
milt irriterande ilandsproblem, om det inte vore så att det är en del i ett
övergripande mönster.
Oförmågan eller ointresset av att
sätta sig i mottagarens situation, och tafattheten i att använda språket till
det som är dess mening: att kommunicera.
* * *
Många är övertygade om att skälet
till att de ofta finner svenska dramer på tv eller bio pinsamt töntiga är att vi helt enkelt är
pinsamt töntiga i det här landet.
Att amerikaner och vissa andra
utvalda folk helt enkelt är coolare.
Sällan provar de tanken att något
av töntigheten kanske finns i dramerna själva och hela genrer - och att det
lika mycket handlar om att de faktiskt märker detta, när det framställs på vad
som fortfarande är deras modersmål och i en kulturmiljö som de är inbyggt
bekanta med.
* * *
I andra länder kan man inskrida mot
elsparkcyklar som utgör trafikfara, skräpar ned och belastar miljön; men inte i
Sverige, här är alla rädda att bli anklagade för att inte vara moderna och
bejaka det nya.
De här uppflammande entusiasmerna
över att någon tv-serie skall börja sändas igen – jag är ledsen, men jag kan
inte låta bli att tänka på 80-talets rusningar efter årets Beajoulais Noveau.
* * *
Jag är nu lite trött på människor
som vill uppfostra mig till att inte försöka uppfostra andra människor.
Har ni tänkt på i hur liten
utsträckning människor i dag faktiskt kan motivera
sina ställningstaganden?
Vi är inte byggda för
stillastående.
Men vi är inte heller byggda för
ständig förändring.
Vi är byggda för att själva
utveckla och förbättra det som vi känner igen.
____________________________________________
- Folk som hänger med är sällan värda att följa efter" - Spretiga tankar i tiotalets sista sommar
"Envar som finner vassa armbågar vara ett gott redskap förtjänar att trampas ned"
- Spretiga tankar i april
"Moderna tider - döden får inte plats i livspusslet"
- Spretiga tankar i mars
"När går världen under? Den har redan gjort det"
- Spretiga tankar i februari
- Folk som hänger med är sällan värda att följa efter" - Spretiga tankar i tiotalets sista sommar
"Envar som finner vassa armbågar vara ett gott redskap förtjänar att trampas ned"
- Spretiga tankar i april
"Moderna tider - döden får inte plats i livspusslet"
- Spretiga tankar i mars
"När går världen under? Den har redan gjort det"
- Spretiga tankar i februari
"De människor för vilka allt skall vara enkelt gör allting så svårt"
- Spretiga tankar i till exempel januari
- Spretiga tankar i till exempel januari
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar