Moderna tider: döden får inte plats
i livspusslet
* * *
Man undrar lite – den här
generationen som absolut vägrar att vara medelålders – hur skall den kunna
hantera att bli gammal?
Något som inte är så avlägset som
man skulle kunna tro.
I tusentals år har människor
strävat efter leva kvar i andras minne efter sin död.
Men med artens nära förestående
utdöende blir det ju meningslöst.
Hur kommer det att påverka vår syn
på tillvarons mening?
* * *
Varför förmår vi inte stoppa
klimathotet? Därför att en juridisk
person inte har några problem med om jorden går under.
* * *
Marknadsekonomin är det enda system
som kan ge oss fortsatt tillväxt, får jag ofta höra.
Just det.
Däri ligger problemet.
* * *
Samhället är inte ett vardagsrum,
där man byter soffgrupp för att man tröttnat på färgen
All denna vrede!
Och oron för att de som släppt loss
den aldrig kommer att ställas till svars
De flesta sol-och vårare och andra
manipulativa bedragare brukar ändå till sist avslöjas, fångas in och straffas.
Men vad med nyliberalerna?
* * *
Så många som förväntas och tror sig
kunna skriva – och så få som kan göra det klart och begripligt!
Det känns ju betydligt naturligare
att yvas över sin bildning än över sin eventuella intelligens.
Intelligensen har man fått.
Bildningen har man skaffat sig.
Sedan skadar förstås inte en skopa
ödmjukhet, i någondera fallet.
Ibland kan jag bli lite förvånad
över att det naturliga urvalet inte slagit ut de o-empatiska, okänsliga,
brutala männen.
De borde ju inte ha någon chans att föröka sig, eller hur?
De borde ju inte ha någon chans att föröka sig, eller hur?
* * *
Det är inte alltid så enkelt att
känna medkänsla med dem som blivit kränkta när de försökt skaffa sig saker som
andra inte fått.
* * *
Många storslagna scener i
fantasyfilmer har lite väl nära till Leni Riefenstahls bilder från partidagarna
i Nürnberg för min smak
* * *
Hjälteberättelserna om kampen mot
det onda.
För att slå ihjäl måste den som man
dödar på något vis sakna värde.
I begynnelsen, som på Iliadens tid,
togs det som självklart. De andra
saknade, när det kom till kamp, alla rättigheter, allt värde. Så var världen konstruerad.
Men senare, när vi helt inkorporerat i
våra föreställningar att alla människor har ett grundvärde, måste det på något
vis rivas av dem.
Annars går det ju inte.
Annars går det ju inte.
Där föds föreställningen om den
absoluta ondskan.
* * *
Den förkättrade tyskvänligheten
Det här att människor har så svårt
att förstå att Tyskland för 100 år sedan var något i närheten av vad USA är i
dag.
Att ”tyskvänlighet” föll sig
naturligt för så många, för att de var (för sin tid) lika marinerade i tysk
kultur och tyska föreställningar som svenskar är det i USA-populärkultur i dag.
Att man faktiskt kunde gilla
Tyskland och ändå inte begripa sig på nazismen, på exakt samma sätt som man kan
gilla USA och ändå inte stödja Trump.
All nationalism bygger på ett
felaktigt grundantagande: att det fanns ett tillstånd som var ”normalt”, var
det riktiga, det rätta.
Så är det ju inte. All nationalism
är alltså fel.
* * *
På SVT diskuterar man varför tonen
i debatten förråas, polariseringen tilltar och diskussioner får ge plats åt
verbala slagsmål.
Alltså samma företag som sänder ”Opinion live”
________________________________________
"När går världen under? Den har redan gjort det"
- Spretiga tankar i februari
"Om Gud finns är han en ganska usel romanförfattare"
________________________________________
"När går världen under? Den har redan gjort det"
- Spretiga tankar i februari
"De människor för vilka allt skall vara enkelt gör allting så svårt"
- Spretiga tankar i till exempel januari
- Spretiga tankar i till exempel januari
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar