torsdag 21 mars 2019

Dialogen fortsätter i rutan


Joråsåatt...

Detta lustiga meddelande kommer från SVT:s gamla cms Polopoly men skulle skulle kunna stå som symbol för alla datasystem som talar till oss.
Till, alltså.
Inte med.

Till exempel när fel har uppstått.
Fel som vi inte orsakat och inte förstår.
Det är inte alltid systemet - eller den som skrivit det - verkar förstå allting heller:


"Vi vet vad det är för fel: Det är ett OKÄNT fel"


Sånt kan ju hända ibland, eller hur.
Hur noga man än granskar.




Men ibland är allting klart. Stäng fönstret så kan vi köra vidare




Vissa saker kan vara väldigt svåra att hitta.
Någon gång kanske det inte ÄR så konstigt, när man tänker på saken:


(Skrev jag verkligen in den adressen?)


Men ibland kan aldrig så klara instruktioner skapa förvirring:

Skall jag stänga? Eller kommer den här liraren Protman göra det?
Vad händer om vi krockar i dörren?
Frågor, frågor.


Och inte kan man ta smarta genvägar heller...



Då står man där med sin tvättade hals. Eller vad nu SOAP skall användas till



Ibland möter man oväntade estetiska ambitioner:

Jamen då så.
Man vill ju inte ha några fula utloggningar.





Som sagt, ibland talar någon till en.
Ibland inte.
Ibland har de inte ens läst vad man skriver...

Men att man inte får svar kan ha helt andra orsaker.
Viktigt är att systemet tydliggör att det är ens eget fel.
"Du har inte sparat någon kopia"


Visserligen eftersom systemet inte svarar men det är i alla fall ditt fel, så det så!


Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken av alla dessa kryptiska rutor som jag gillar mest, i deras saliga blandning av obegriplighet, maktspråk och ren poesi, men jag tror att det är någon av de två följande.
Jag kan faktiskt inte bestämma mig.
Vad tycker du?




Bra.
Uppfattat.



??!





________________

(Text från ca 2003)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar