* * *
Det var när välstånd
började skiljas ut från välfärd som
samhället började gå sönder.
Det har alltid funnits ett drag av förklädnad i
journalistiken.
Men medan man förr drömde om att få det svåra att framstå
som viktigt, är ambitionen nu att få det
oviktiga att framstå som intressant.
Niande – för folk som har etikettsböcker i stället för
uppfostran
Idén i samtidsdebatten att de som är offer måste vara goda. Och den åtföljande idén om att man genom att
”avslöja” att de inte är alltigenom goda kan visa att de inte är offer heller.
Rikedom är förvisso alltid relativ. Men fattigdom kan vara
absolut.
* * *
Vi måste våga tala om de kulturer som får folk att begå brott.
Ekonomiska brott till exempel. Kulturer där det är helt
naturligt att ”satsa på sig själv”. Kulturer där den som har möjlighet berikar
sig själv. Vår rädsla för att kallas avundsjuka får inte stå i vägen. Vi måste
se verkligheten i ögonen.
Problemet med den här ”alla-på-SVT-är-miljöpartister”-idén
som åter far runt i kommentarsfälten och mejlpåhoppen är inte bara att den är
sakligt felaktig, utan också – och väl så mycket – att den både bygger på och
befäster föreställningen att de som producerar nyheter gör det i ett bestämt
politiskt syfte. Det må vara att den föreställningen ännu säger mer om dess
användare, men likväl – där finns en verklig fara, att de
som så betraktar världen skall ta över.
I generationer har vi i medierna lärt vår publik att det vi
meddelar i de flesta fall är sant, eller åtminstone så nära sanningen vi kan
komma. Och att det definitivt är framtaget och meddelat med ambitionen att ge
en så sann, klargörande och fullständig bild som möjligt.
Det där har en paradoxal rekyl i dag: alldeles för många
tycks tro att det som är publicerat är
sant.
Vår egen källkritiska ambition har medfört att publiken inte
verkar vara det minsta källkritisk.
Undrar om historikerna – om sådana då finns – när de i
framtiden blickar tillbaka kommer att se vår lilla glimt av ökad jämlikhet och
relativ jämställdhet ungefär som man betraktar de korta karnevalsdagarna i
medeltida samhällen, som ett hektiskt undantagstillstånd då de förtryckta ett
ögonblick fick låtsas att de hade någonting att säga till om, att de var
någonting värda, innan allt återgick till den normala ordningen igen.
En del gånger hör man invändningen ”Ja, det kanske inte är bra men jag skulle inte ha råd annars”.
Men, min vän, då har du inte råd.
Det är så i livet, att det finns mycket vi inte har råd med.
Samhällets uppgift, det gemensamma livets uppgift, kan inte vara att dölja det.
Observera att det väletablerade pronomenet man har ungefär lika lite att göra med
män, som den nya markören en har att
göra med bärbuskar.
Och så att det här med om att be om ursäkt när man behöver
tränga sig förbi någon på stan eller i tunnelbanevagnen är på väg att bli
meningslöst. Ingen hör ju ändå.
I stället blänger de, ilsket, efteråt.
___________________________________
"Man måste inte säga allt man får säga" - Spretiga tankar i januari
Man kan faktiskt uppskatta kollektivet och ändå förakta massan - Spretiga tankar i december
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar