onsdag 3 juni 2015

Operaavslutning: En död i skönhet


Tänkte bara att jag skulle rapportera att vi i måndags avslutade operasäsongen med att se – och lyssna till! – Madama Butterfly.

Tyvärr missade jag ju abonnemangsföreställningen i vintras pga jobb; denna gång hade jag garderat mig med att ta semester.
Och det var det värt.

Litauiska lånet Asmik Grigorian är lysande i titelrollen, och Daniel Johanssons Pinkerton går inte av för hackor heller; det var f.ö. andra gången på kort tid som vi hörde honom – han stod för mycket av behållningen i en annars måttligt roande Traviata som var sista punkt i abonnemangsserien, med en halvdan och svårförklarlig tidsförflyttning och en ganska skränig sopran i huvudrollen.

Men Butterfly.
Grigorian är som sagt strålande, och verkar inte tröttas ett ögonblick av att bära hela dramat.  Förutom sånginsatsen ger hon oss en rimligt trovärdig presentation av Cho-Cho-Sans orubbliga besatthet.
Det lyser omkring hennes sång.

Hennes Un bel di är som alltid operans höjdpunkt, klanderfritt levererad.

Johansson har svårare att göra sin rollfigur sympatisk – rättare: det är förstås inte möjligt – men den egoistiske löjtnanten blir i alla fall begriplig; och jag är mycket förtjust i hans röst.

Jag har bara ett fåtal tidigare uppsättningar att jämföra med, live och på film, men det kändes också som om man här låtit konsul Sharpless ta lite mer plats och framträda i ett bättre ljus än den lite smålöjliga, liksom Dr Watson-aktiga figur jag tidigare sett. 
Han försöker så gott han förmår ställa saker till rätta efter Pinkertons koloniala språng och Butterflys istadiga intill-döden. Det går förstås inte, men han ger det en chans. Bra insats av Johan Edholm.

Och musiken som sådan. Man glömmer ibland bort hur modern Puccini kan låta. Hur det förväntade överraskade bryts upp, hur oväntade vägar öppnar sig. Och så det fina spelet av återkommande teman – eller bara lätta nyanseringar. Allt knyts, och allt öppnas.

Och man kommer som vanligt att tänka på Stephen Frys enkla sammanfattning:
”All Puccini operas are the same:
Young girl falls in love, becomes unhappy, dies”.


Men det är i alla fall en död i skönhet…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar