Ja, ni vet vad jag tycker om klåfingriga moderniseringar.
Men den här gången gör det inte särskilt mycket. Att man
kallar Rodolfo för ”August”, Marcello för ”Edvard” och Musetta för Tulla, och
låter dem gå till Berns – som dock tycks ligga på Stortorget av övrig dekor att
döma – i stället för, ja vart de är de nu går i originalet. Det spelar inte så
stor roll, de sjunger ju på italienska i alla fall, och miljön är fortfarande (ett sent men diffust) 1800-tal.
Då är det nästan mer irriterande att man flyttat stackars
Sören Kierkegaard in i vindskyffet ur en helt annan tid, och för den delen att
man kallar den bortkollrade hyresvärden för Benoit, ett troligen mindre vanligt
namn under vindskuporna i Gamla Stan vid denna tid.
Men allt går att bortse ifrån, glömma bort. Det är inte alls
påträngande som i många andra tramsiga fall. Det går helt enkelt att strunta i..
_____
Pga byte av abonnemangsbiljetterna har vi hamnat på tredje
bänk på parkett i ställt för våra vanliga platser på tredje raden. Vi sitter på
de yttersta platserna, och ljudbalansen är långt ifrån perfekt. Jag är inte alls
petig med det där, men det blir lite snett, och eftersom vi sitter så mycket
närmare orkestern än sångarna (jag antar att det är därför i alla fall) så dränks
de senare understundom lite.
Kanske är det därför det inte känns som om Yana Kleyn riktigt
når upp till de höjder hon skämt bort oss med förut. Eller så har hon en mindre
lyckad afton. Eller så är Mimi inte riktigt rätt roll. Eller så är det jag som
har för höga förväntningar.
Hon är i alla fall bara jäkligt
bra denna kväll. Inte riktigt totalt förstummande.
Kanske är inte ens Daniel Johansson som Rodolfo Strindberg
helt förstummande.
Eller så är han det.
Väldigt övertygande är han i alla fall, i agerandet men framför allt i rösten.
Väldigt övertygande är han i alla fall, i agerandet men framför allt i rösten.
Jag är inte musikkritiker, utan operabesökare, och kan inte
förklara vad det handlar om. Men det är det där med röster som är både mjuka
och starka.
Johansson är helt klart en ny favorit. Och jag skulle inte
bli ett dugg förvånad om han snart går vidare på allvar till större scener.
Sanna Gibbs som Musetta/Tulla drar igång sina första riktiga scener
(bortsett från ett tillfälligt stumt gästspel i inledningen) med ganska mycket
dramatik och inte så lite humor, men
bleknar lite efter hand; det hör ju också delvis till rollen.
Övriga sånginsatser är bra. Inte överdådiga men utan
anmärkning
____
Jag är för övrigt inte den som direkt gråter på Bohème. Eller
egentligen någon annan opera heller, för den delen. Så inte heller denna gång.
Delvis beror det naturligtvis på att operaintriger per
definition är så skruvade att det är svårt att ta dem riktigt på allvar på det sättet – Bohème lever perfekt upp
till Stephen Frys kärva fras All Puccini
operas are the same: Young girl falls in love, becomes unhappy, dies – och delvis
förstås på att man redan från början vet hur det skall gå.
Men det är också något med den här föreställningen.
Möjligen har det med den där transponeringen att göra, den
som jag inledningsvis skrev att man inte behövde störas av. Kanske, kanske inte. Men det är hur som helst
lätt att få en känsla av att kontrahenterna faktiskt inte bryr sig så mycket om
varandra, som deras i libretton föreskrivna repliker vill göra gällande.
Om vi skall tänka oss den riktige Strindberg, så är det
svårt att passa in Rodolfos Mimi i raden av hans verkliga passioner. Och om det
är en fiktiv figur som bara delar namn med den kände författaren, så blir – för
denne lyssnare – verfremdungseffekten total.
Det är hur som helst inte så att de två blir ett gripande
kärlekspar. Mer som två mycket skickliga operasångare som levererar en
klanderfri föreställning.
Och det är ju inte så illa det heller, som teaterråttan Emma, brukar säga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar