Har de senaste veckorna långsamt och varsamt bläddrat mig
fram genom en storformat-bok som jag hittade på Atlantis lagerresning härom
året – fågelkonstnären Lars Jonssons ”Ön” .
Den ingår inte riktigt i mina klassikerläsningar, även om
den nu redan har ett par decennier på nacken, utan är mest något jag ramlade
på.
Men den har bjudit på oförutsett stor glädje och njutning.
Och detta trots mitt tämligen begränsade intresse för
fåglar.
Jag är inte helt likgiltig för de flygande kamraterna; jag
tycker .om att sitta vid fönstret i Ytterhogdal och betrakta fågelbordet där
blåmesar och talgoxar samsas om smulor och talgbollar – tills en nötväcka rasar
ned från närmaste tall och sveper bort dem alla.
Och till våra semesterupplevelser i Maasholm hör förvisso
också fåglarna – svalor, koltrastar och förstås måsar av olika slag.
Simmande, flygande eller bara sittande skarvar.
Simmande, flygande eller bara sittande skarvar.
De majestätiska svanarna i Wormshöfter Noor.
En eller annan vråk.
Betraktare
Betraktare
Men jag är ingen fågelskådare. Ytterst sällan har jag kikare
med mig på utflykter och en krysslista har jag aldrig ens tänkt på.
Deras läten förblir i de flesta fall hemligheter för mig.
Flyktmönster, utfärgning, särskiljande av juvenila
eller adulta exemplar – allt det går
helt bortanför mig.
Jag har varken lust eller förmåga att skåda fåglar.
Jag betraktar dem.
Och kanske är det just därför, tänker jag, som den där boken
berett mig sådan glädje.
För Lars Jonsson är förvisso expert på allt sådant som jag
inte kan eller ens bryr mig om – han har tecknat inte bara fågelkonst utan även
fälthandböcker – men i Ön handlar det
om något annat.
Och i första hand just då om detta: att betrakta.
Bild - och text
Bild - och text
Boken lever förstås framför allt på sina bilder, av fåglarna
och deras miljöer på ön, som inte är mycket mer än en sandrevel vid Gotlands
kust och som – spoiler alert! – spolas över och försvinner i havet innan boken
är slut.
Men här finns också fina formuleringar och iakttagelser
redovisade i ord som samspelar med bilderna. Tuvan av baldersbrå som kommit på
drift i en storm och fått fäste på ön blir en Robinson Crusoe.
Och hör här: ”När
himlen i väster är vitaktigt gulrosa blir havet mot öster turkos och himlen i
zenit mjukt blå. De flygande tärnorna fångar upp och reflekterar dessa toner och
nyanser. De böljar och byter plats över kropp och vingar som i ett finstämt
kalejdoskop allt efter vingslag och flygriktning.
Fåglarna sammanfattar
på så vis hela himlen och havets färger. En poetisk tolkning – nej fakta, det
är helt enkelt därför de är vita. Det som mina sinnen upplever och mitt
intellekt omskriver som otroligt är för naturen självklart”
Någon gång blir det kanske
lite väl antropomorft, fåglarna lite väl människolika, men det är
sällan; det är inte bara en iakttagare av naturen som vi möter, utan en iakttagare
i
naturen.
Det finns en mjukhet i bilderna, och samtidigt en närmast
fotografisk kvalitet som är svår att beskriva. Jag bifogar här några bilder, i
hopp om att inte träda någons upphovsrätt förnär.
Lars Jonsson gick året över mig i gymnasiet. Jag kände honom
inte alls, våra vägar korsades väl någon gång på någon fest eller så – men jag
minns än i dag att man redan då talade med en sorts vördnad om hans
skicklighet, hans förmåga att fånga naturen i bilder. Lite sådär försiktigt.
Om att något stort var på gång.
Om att något stort var på gång.
Att han skulle bli representerad på Nationalmuseum och få
eget museum kanske inte riktigt fanns i föreställningarna, men man liksom
visste att det skulle bli något stort.
Trots den tidiga bekantskapen har hans konst sedan fallit
lite vid sidan av för mig, gjort sig påmind med sin mjuka styrka någon gång,
skymts av annat sedan.
Därför är jag glad att denna bok kom i min väg.
Med sin berättelse som knappast var tänkt för mig men som
tog tag i mig ändå.
Om du hittar den i antikvariat eller på bibliotek, käre
läsare – så länge sådana inrättningar ännu finns kvar – så bläddra åtminstone i den en stund.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar