Internets stora genombrott och etablerandet av sociala medier har gjort att vi möjligen missat en stor kulturell förändring eller förskjutning som skedde strax innan dess. Man skulle kunna kalla den till exempel kvällstidnifiering.
Det är en rörelse som vid ett närmare betraktande i backspegeln av närmast föregående period, låt oss säga ungefär 80- och 90-talen, blir ganska tydlig.
Den har flera komponenter; en är
etablerandet av nya mediekanaler, framför allt kommersiell tv och radio, med
deras annonsstyrda inriktning på det lättsålda, det tillfälligt omskakande
eller bara lättsmälta; en annan är den satsa-på-dig-själv-märkta propagandan
för individualism, egoism, ytlighet och status; en tredje är bildningsidealets
bortvittrande i en ohelig allians mellan kvardröjande pseudoproletära
stämningar och lössläppta marknadskrafter.
Allt detta, inte minst det sistnämnda är förstås både orsak och verkan. Samhälleliga processer är dialektiska.
Allt är ett nöje
Men det betydelsefulla är att en
hel del av det som med rätta kritiseras i dagens skärmbundna nätverksvärld tar
sin början eller utvecklas redan då.
Som till exempel medierapporteringen från nöjesvärlden. Ta en tidning eller en tv-sändning från 1980 och jämför med 1995, och se hur populärkulturen fullkomligt har exploderat i exponering.
Men det är inte bara vad som
exponeras, det är också hur det sker. Berättelserna handlar nu helt om
individer – framgångsrika eller ömkliga, komiska eller tragiska, lyckliga eller
förtappade. Det är inte processer som skildras, eller skeenden eller händelser –
det är människor.
Envar som satt sin fot i närheten av
en journalistutbildning under den berörda tiden vet att det är ett av de
klassiska kvällstidningarnas recept – ge storyn ett ansikte. Det var alltså
inget okänt fenomen vare sig 1980 eller 1960.
Men under 80- och 90-talen tar det över; caset blir allt mera huvudstoryn eller till och med hela storyn.
Men under 80- och 90-talen tar det över; caset blir allt mera huvudstoryn eller till och med hela storyn.
Och med detta sker en gradvis förskjutning
mot det udda, det förment spektakulära, mot en alltmer ding ding värld.
Andelen hundbitande män blir allt större.
Andelen hundbitande män blir allt större.
Bort med detaljerna!
Den klassiska kvällstidningen
jobbar förstås inte bara med individualisering. Renodling, avskalande av
detaljer, hör också hit. Braskande, inte sällan hårdragna rubriker likaså.
En betoning av det senaste, det allra senaste, det nyaste nyaste nya är också en del av modellen.
Och vad som sker är alltså att
detta sätt att skildra och betrakta världen sprider sig och genomsyrar
samhället.
I bakgrunden fortsätter och
accelererar en process som inletts redan nån gång efter senaste världskriget,
kanske delvis ännu tidigare: fokus på ungdomen.
Det är inget konstigt eller
svårbegripligt med denna. Ungdomar hade under 1900-talet fått en ekonomisk
styrka som de inte haft tidigare. De gick att urskilja som en marknadsgrupp,
man kunde sälja specifikt till dem. Härligt!
Och den reklam som hörde till processen tog naturligt fasta på ett par viktiga saker.
Och den reklam som hörde till processen tog naturligt fasta på ett par viktiga saker.
Dels ungdomens självklara och
naturliga benägenhet att leva i nuet, att sällan långtidsplanera, att inte
ödsla väldigt mycket tankemöda på kommande konsekvenser.
Dels osäkerheten under
ungdomstiden med dess sökande efter status, rangordning, hierarkier och
allehanda sätt att hävda sig.
Vem bryr sig om 40+?
Ingetdera av detta är unikt för
ungdomar eller utmärkande för alla ungdomar, men de är tillräckligt närvarande
för att kunna definiera hur en marknad angrips av Marknaden.
Reklamen tog fasta på dessa tendenser och förstärkte dem förstås samtidigt.
Och som sagt, detta var inte nytt
på 80-talet, men det fick en ny genomslagskraft med mediernas ökade kommersialisering.
Minns att fram till 1987 levde vi här i landet utan tv-reklam.
Men det är inte begränsat till de rå-kommersiella. Den process som leder till att SVT:s nyhetswebb i dag har i uppdrag att strunta i alla över 40 inleds också under den här tiden. "Vi måste fånga ungdomen" blir ett aldrig ifrågasatt mantra inte bara hos medierna utan hos organisationer och myndigheter lika väl som säljande företag.
Känd för att vara känd
Den som tycker att jag överdriver
rekommenderas att ett ögonblick fundera över begreppet kändisar. Begreppet
existerade sedan ett bra tag, det smakar 60-tal lång väg, men bara räkna dem i
två publikationer från låt oss säga 1982 och 2012.
Och notera inslaget av sådan som i
grunden bara är kända för att de är – kända. Helt och hållet medieskapade
kändisar. Ingen bakgrund i nöjes- eller kulturliv eller näringsliv eller sport
eller politik eller annat som kan göra en människa bekant.
I min ungdom var Alice Timander
omtalad just därför att hon var en sådan person, som blivit känd för att vara
känd. Men hon var ett undantag, om inte det enda så ett av få.
I dag räcker det med att ha bråkat
med någon i ett reality-program. Men
det är inte något som man kan skylla på de sociala medierna; den processen tog
fart på allvar med kommersiell tv.
Nej, detta förytligande, detta förtingligande,
alltså denna kvällstidnifiering av
samhället och skildringarna av det, den kan man inte skylla på internet.
Det är ren marknadslogik.
Och marknaden är ju fylld av idel
godhet, eller hur?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar