Har just insett att det faktiskt ligger något i att ”vi inte
diskuterar problemen med invandring”.
Vi diskuterar ju inte problem i det här landet. Vare sig det
gäller integration, skola, miljö eller resurser. Vi diskuterar ju bara utmaningar.
Konsult-tänkandet.
* * *
En ”nationalist” i dag tycks vara en snubbe som kör omkring
med sydstatsflagga och beundrar Putins Ryssland.
Världen är bra rättvis: Människor som inte kan något annat
är i alla fall ofta bra på att nätverka.
* * *
De här människorna som tror att allt blir bra , bara vi
river ned allt som människor skapat gemensamt.
Över huvud taget de här människorna som tror att allting blir bra, bara… -
* * *
Alla ideologier som bygger på postulat om hur ”Människan är…” kan mönstras ut
* * *
Det är klart att samhället går i kras, om man hämtar sin
näring från just dem som säger att inte finns något samhälle.
Människorna som hela tiden måste få veta hur
det är.
Vilket sätt är artigast? Vilket lag skall
man hålla på där jag bor? Vilket ord kan ingen bli kränkt av? Till vilken
stadsdel är det rätt att ta nästa steg i min bostadskarriär?
Dessa människor.
Och så de andra – de som utnyttjar denna
osäkerhet för att klättra. Uppåt, uppåt, uppåt.
Varför är det alltid ”man
måste ju”-människorna som är kritiska mot åsiktsklimatet, och de som älskar
att hacka på andra som klagar på ofördragsamheten?
De missunnsamma klagar på avundsjuka och de hänsynslösa på
bristen på respekt.
Ja, det är DIG jag menar.
* * *
Orwell-världen.
Man säger att man är ”Sverigevän” när man bara är
invandrarfientlig.
Man är ”framtidsorienterad” när man bara har en barnslig
lust att riva ner.
Man framhåller sin ”företagarvänlighet” när det bara handlar
om att hålla löntagarna nere. Man kräver ”flexibilitet” när man menar
underordning.
Man ”förbättrar sin service” när man drar in en tjänst.
Man ”förändrar taxorna” när man höjer priset.
Och så vidare.
Tröttsamt.
Den
gamla inlärningsskolan – så som jag mötte den på 60-talet, när den moderna
tiden hade skalat bort de värsta excesserna av dum-drill &
institutionaliserad pennalism – hade en poäng som tenderar att komma bort i
debatten:
Inlärningen, och examinationen av dess resultat, handlade inte bara om att processa ett kunskapsstoff, som man i dag ”lika gärna kan hämta upp på nätet” som det heter.
Det var också, i minst lika hög grad, ett mätande just av förmågan att hämta in, processa, och vid behov redovisa ett kunskapsstoff vilket som helst.
Det viktiga var (är) i detta perspektiv inte om det handlade om det periodiska systemet, verbböjningens systematik eller grundlagarnas innehåll.
Inlärningen, och examinationen av dess resultat, handlade inte bara om att processa ett kunskapsstoff, som man i dag ”lika gärna kan hämta upp på nätet” som det heter.
Det var också, i minst lika hög grad, ett mätande just av förmågan att hämta in, processa, och vid behov redovisa ett kunskapsstoff vilket som helst.
Det viktiga var (är) i detta perspektiv inte om det handlade om det periodiska systemet, verbböjningens systematik eller grundlagarnas innehåll.
Det
viktiga var ännu mindre om till exempel historieämnet fokuserade på
socialhistoriska inlevelsefakta eller det som, ack så schablonartat, brukar
avfärdas som ”kungar och krig”.
Det viktiga var att man förelades kunskapsmassor, som skulle läras in och sedan användas, i värsta fall för att redovisas på ett prov, i bättre fall för att bygga vidare kunskapsinhämtning på – och kanske så småningom använda delar av utanför skolans väggar.
Inlärningen som det centrala, inte kunskaperna.
Det viktiga var att man förelades kunskapsmassor, som skulle läras in och sedan användas, i värsta fall för att redovisas på ett prov, i bättre fall för att bygga vidare kunskapsinhämtning på – och kanske så småningom använda delar av utanför skolans väggar.
Inlärningen som det centrala, inte kunskaperna.
Att
man sedan kanske fick en smula gammeldags bildning på köpet, det får man väl
stå ut med. Även om det inte är något att skryta med i dag.
* * *
Jag vet att det inte finns någon rättvisa i världen. Men därifrån till att tänka att en rättvis
värld inte vore bra!
_____________________________________________________________
"Man har inte sett slutet förrän det är över" - Spretiga tankar sent i juni
"Kan tomhet verkligen växa?" - Spretiga tankar i maj
"Ingen tid är för evigt " - Spretiga tankar i april
"Kan tomhet verkligen växa?" - Spretiga tankar i maj
"Ingen tid är för evigt " - Spretiga tankar i april
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar