Min lista över De tio bästa LP-skivorna innehåller
17 skivor (plus en artonde som hålls ledig för det jag råkar gilla just
då)
Peter Hammills mästerverk ”Over” från 1977 är en av de 17.
Absolut och utan tvekan.
Den skivan var hela skälet till att jag i går gick på
Hammills konsert i Kulturhuset.
Nog äger jag andra skivor med den legendariska sångaren och
låtskrivaren, och bekantskapen sträcker sig tillbaka till det första mötet med
ursprungsbandet Van Der Graaf Generator 1969.
Har man en gång hört People you were going to, så sitter den.
Men Over är det centrala för mig.
Därför skulle man kunna tro att jag blev besviken över att
han endast spelade en låt från den skivan, och totalt bara typ fyra som jag
alls var bekant med.
Men icke.
En konsert med Peter Hammill kan svårligen bli en
besvikelse. Därtill är utspelet för totalt, insatserna för höga, låtmaterialet
för starkt – och den karakteristiska rösten alltför tänjbar, för mångsidig,
ännu när sångaren strax skall fylla 70.
Och för övrigt levererades den enda låten – On Tuesdays she used to do yoga – med sådan intensitet ännu efter 40 år att enbart den är värd
inträdet för mig.
Enkel
Sättningen är enkel: en flygel och en gitarr, som PH växlar
mellan.
Inget annat komp. Ingen mer på scenen.
Inget annat komp. Ingen mer på scenen.
Man kan tro att det skall låta väldigt enahanda, men dels
plockar Hammill ut så mycket ur flygel resp gitarr att det inte låter så
avskalat som man skulle kunna tro, dels är hans röst ju inte ett utan snarast
flera instrument.
Hans växlingar mellan intimt nästan viskande tilltal,
traditionell rocksång och vilt vidgade crescendon är legendariska
Jag såg någonstans att någon liknat Hammills sång vid Jimi
Hendrix sätt att spela gitarr, och det ligger kanske någonting i det.
För den som bara hört Hammill på skiva kan kanske kraften
och intensiteten överraska, det är rätt mycket av uppskruvad volym i
överlämnandet, även när han växlar mellan lugn och utbrott. Men det är så han låter på scen.
Detta sagt, så skulle det kanske varit ÄNNU bättre om han
låtit fler sånger vila i ett lugnt tempo rakt igenom – som han gör med Yoga och
The Descent.
Nu dras nästan alla upp till crescendon, förvisso
imponerande, men Hammill är också så bra när han går ner i tempo och volym –
det blir som han talar direkt med just mig.
Entusiastisk
Entusiastisk
Publiken är en entusiastisk samling av mest mina jämnåriga,
50-talisterna (jag har dock släpat med sig en 80-talist, för balansens skull).
Vi lyckas till och med genom ihärdigt klappande, stampande och ropande få den återhållsamme sångaren att leverera ett extranummer.
Vi lyckas till och med genom ihärdigt klappande, stampande och ropande få den återhållsamme sångaren att leverera ett extranummer.
Några låtar på begäran levererar han däremot inte. När ropen
blir för ihärdiga säger han ”Det lönar sig inte” och håller upp ett papper: ”Det
här är listan”.
-I’ve made up my mind,
säger han med ett snett leende.
När han sitter ensam med gitarren kan jag ibland överraskas
en viss släktskap med Roy Harper, som jag aldrig slagits av förut - den Roy
Harper som gjorde Stormcock eller låtar som Once och New England, även om Harpers röst inte är
lika expansiv.
Den som är road av sådant kan leta efter andra valfrändskaper
från Bowie till Scott Walker eller den sene Buckley. Men mest är Peter Hammill
sig själv.
Få ord är så överutnyttjade som ”unik” men här hör det
hemma.
Texterna
Och så är det texterna.
Som hos alla stora artister är de integrerade med musiken, samtidigt som de
ofta skulle kunna stå för sig själva, som poesi.
Peter Hammill rimmar inte hjärta och smärta, utan "stigma" och "enigma".
Peter Hammill rimmar inte hjärta och smärta, utan "stigma" och "enigma".
På konsert är det inte alltid så lätt att hänga med i det
man inte redan tidigare har hört, men överallt händer det saker.
Man kan mycket väl ha utbyte av PH utan att lyssna särskilt
noga till orden, men det är först genom mötet mellan text och musik som
konstverken blir hela.
Peter Hammill är en mycket aforistisk låtskrivare, den ena
minnesvärda formuleringen flimrar förbi, för att sedan skymmas av nästa.
Too many of my
yesterdays are lost in you…
Though I cheat, I never
lie
All the chances heaven
sent you traded them to pay the rent and now you dont remember what they meant
Liten bakgrund:
Peter Hammill började alltså sin karriär i Van Der Graaf
Generator, som var ett band av den typ som i England kallas progressive, vilket brukar betyda experimenterande och med en
dragning åt jazz och/eller konstmusik (men gärna en snegling åt folkmusiken
också). Begreppet har bara ytligt samband med vårt svenska progg. Även om det fanns ett antal band i proggrörelsen som var progressive även i den brittiska
bemärkelsen.
Från 70-talet har han gjort ett antal soloskivor, bland dem min
favorit Over.
Men VDDG har också fortlevt vid sidan om, eller om man så vill
återuppstått då och då, och bandmedlemmar har ofta medverkat på Hammills
skivor.
Han senaste soloskiva är From
the trees, som kom i höstas och visar en mästare som behåller mycket av sin
magi, som till exempel i The Descent som han framförde i går.
Hammill är en både en mångsysslare och en ihärdig odlare av
ett enda stråk. Fast han prövat vad som får uppfattas som många stilar, från tidig "progressive" över närmast singer-songwriter-artat till brötig rock - och dessutom skrivit en opera - så är han omisskännligt densamme.
Inte likadan, för också låtar i samma genre kan ha väldigt olika utformning, men alltså densamme.
Inte likadan, för också låtar i samma genre kan ha väldigt olika utformning, men alltså densamme.
Annorstädes har jag skrivit om de personliga träffarna mellan några låtar från just Over och mina egna upplevelser från den tiden.
Några av favoriterna från Over:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar