Här några ord om den första av dessa kategorier, de tyska deckar- eller polis- eller kriminalserier som jag blivit smått beroende av.
De tyska kriminalserierna sönderfaller ganska tydligt i två huvudkategorier.
Dels
ett antal mer genomarbetade serier i något längre format, till modellen ganska
lika brittiska kvalitetsdeckare av typen Vera eller Lewis.
Där finns till exempel Der Kriminalist, som utspelas i Berlin, och Der Alte i Münchenmiljö – båda med en erfaren kriminalare omgiven av några
yngre medarbetare i centrum; särskilt Der
Kriminalist ger sig gärna på aktuella samhällsfrågor, här har såväl drönare
som korruption figurerat, likaväl som problematik i samkönade äktenskap,
byggfusk och mc-gäng.
Det finns ytterligare fler av samma typ, men jag har ju inte
mitt liv enbart till att följa tysk deckarproduktion.
Dock gillar jag även Letzte Spur Berlin, som till skillnad från föregående inte handlar om mordgåtor
utan om försvinnanden. Som titeln anger utspelas den mest i huvudstaden.
På löpande band
På löpande band
Den andra huvudgruppen är de mer löpande band-producerade
45-minuters-serierna, där många går under huvudtiteln ”Soko X-stadt” .
Det är inte skräpserier vi talar om här, utan professionellt
gjorda och effektivt berättade polisserier; men de är lite mer stereotypa (ibland
uttalat så, så att vissa grejer återkommer antingen som ledmotiv eller små
blinkningar) och mer förutsägbara i sina intriger.
Tänk Midsomer. Eller gamla Poirot-avsnitt. Eller Mord i paradiset – fast fullt så stereotypt upprepande som den
sistnämnda är tyskarna inte.
Regioner visar upp sig
De här serierna producerat lokalt (regionalt), det verkar som att praktiskt taget varje
delstat har sin egen, och det är roligt att se hur de spelar på bilden av
regionen – eller vänligare uttryckt hur de regionala dragen slår igenom.
I den bayerska Rosenheim Cops som utspelar sig i staden med detta namn vid den österrikiska gränsen
slår det någon gång över i det parodiska.
Ehuru försedd med en mordgåta i varje avsnitt – lilla Rosenheim
är en väl så livsfarlig plats som det helt fiktiva Midsomer, av serien att döma
– så är detta paradoxalt nog en sorts feelgoodserie.
Tänk just Midsomer,
kryddad med lite Hem till gården, och
flytta det till Bayern.
Klichéerna står om inte som spön i backen, så duggar i alla
fall tätt. För säkerhets skull talar ett antal av huvudfigurerna en helt
obegriplig bayerska; aldrig att man skulle förstå något utan textning.
Så beskrivet låter det helt förfärligt, noterar jag.
Men jag tycker det är rätt kul.
Försonande drag är ett intresseväckande och efter hand
utvecklat persongalleri, rejäl realism i skeendena samt proffsigt skådespeleri
och rappt berättande – de båda senare detaljerna oftast pinsamt frånvarande vid
svenska försök i genren.
Grått i norr
Grått i norr
I landets andra ände ligger Wismar.
Här är intrigerna ofta mer vindpinade, lite gråare, det är ofta avfolkningsbygdens
och öst-konkurrensens problem som avspeglas i mordgåtorna (även den gamla
svenskstaden Wismar tycks ha en bisarrt hög mordfrekvens).
Samtidigt vilar en nordtysk saklighet över det hela, det är
inget Grüss Gott och inga kyrkokörer men inte heller något finurligt
lirkande med polisledningen i regionshuvudstaden som i söder.
Snarare är det skelett i garderoben från tiden före Die
Wende, eller möjligheter att få ökat jordbruksstöd som driver skeendena.
Jag har ett särskilt gott öga till Soko Wismar eftersom landskapet vid Mecklenburg-Vorpommerns kust
så mycket liknar det vid Schleswigs östersjökust som jag älskar.
Kustvyerna från
landskapet runt Wismar kunde vara Angeln.
Språkförevändningen
Mina föräldrar brukade för länge sedan gärna titta på Hem till gården, när den serien ännu var
rimligt ny, och ställd inför skeptiska miner hos avkomman brukade min kära
fader försvara sig (han kände tydligen att han behövde det) med att han tittade
”för språkträningens skull”.
Jag, som i grunden tyckte att de fick se på vad de ville,
var inte så imponerad av argumentet då, men har fått viss förståelse nu.
Inte så att jag skulle påstå att jag tittar på tyska deckare
och polisserier primärt för att träna språket - nej jag gör det som avkoppling och för att jag
tycker det är kul, men det gör inte det minsta ont att man får öva sin tyska.
Ett Wismar-avsnitt kan jag hjälpligt hänga med utan text,
men i Rosenheim skulle jag vara hopplöst förlorad utan textad översättning till begriplig
normaltyska.
En tredje av de här löpande band-serierna (som i flera fall
rullat över ett decennium) är den som heter Notruf Hafenkante, och utspelar sig i Hamburg.
Trots att den sällan innehåller några mord är den på sätt
och vis den minst feelgood-aktiga av de tre.
Förvisso har historierna i Wismar ofta en dyster twist, som
gör att de flesta lämnas sorgsna och eller övergivna när det hela är över – men
då är åtminstone en gåta löst, och ett fall avslutat.
Ytterst sällan lyckligt slut men nästan alltid ett sorts
begripligt avslut.
I Hamburg lite solkigare
I Hamburg lite solkigare
I Hamburg är allting lite solkigare. Just som myten
föreskriver.
Är det inte knark på skolor så är det korruption i förvaltning
eller fusk i företag. Här finns också
integrationsfrågorna ständigt närvarande,
ibland så att de direkt berör den fiktiva polisstationens turkiskbördige
representant Tarik (som dock på ett välgörande sätt blir betydligt mer än ”typ-turken”).
Såväl den stora hamnen som stadens beryktade rotlicht-kvarter bildar utgångspunkt för
de olika handlingarna.
Notruf Hafenkante
är nästan lika mycket en allmän såpa som en polisserie, men den håller sig med
en grundläggande deckarstory per avsnitt och kan mycket väl följas som en
deckare.
Jag gillar den här sortens serier – tyska, brittiska eller
till nöds även amerikanska – där man inte behöver följa alla avsnitt, där man
kan hoppa in och ut och känna igen sig.
Serier där man måste se alla åtta eller tolv avsnitt och det
i rätt ordning frestar för mycket på mitt tålamod.
Så de här små förströelserna passar mig perfekt.
Guilty pleasures,
som det heter på nusvenska?
Det kan man förstås säga.
Men det måste finnas plats för sådant i livet också.
________________________
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar