Men det händer ibland att det
finns mycket mycket lite att anmärka på.
I mina ögon är Kungliga Teaterns
uppsättning av La Traviata en sådan.
Jag brukar ju säga att jag inte är
någon Verdi-typ. Men nu har jag för andra gången på ett år kommit ut från en
Verdi-opera och varit mer än nöjd.
Inlevelse
I en nedtonad, ja renskalad,
scenbild framför skickliga sångare Traviatan med lika delar inlevelse och
professionalitet.
Ida Falk Winland som Violetta är
förstås föreställningens centrum och lyser genom hela stycket.
Hennes duetter med far och son
Germont i slutet av första delen är en ren njutning.
Sången i centrum, sömlöst och nära
men återhållsamt följd av Kapellet.
Vem bryr sig då om att dialogen är
knasig, att snacket om moral och ära var mossigt redan när dramat var
nyskrivet, och att den psykologiska trovärdigheten går mot noll?
Som den äldre Germont gör
Karl-Magnus Fredriksson, som härförleden imponerade på oss med sin Rigoletto,
en ny helgjuten insats. Inte bara sångligt, utan även i agerandet, så långt nu
den orimliga rollfiguren tillåter.
För oss tidigare okände norrmannen
Bror-Magnus Tødenes gör ingen dålig insats som
Alfredo, han heller.
Befriande
Det är
också så befriande att man inte gjort några försök att ”föra stycket
in i vår tid” eller – än värre – blandat ihop tidsperioder i kostymering och
scen.
Det är
inte benhårt tidfixerat, men där finns
inget som rycker ut dramat från dess ursprung i mitten av 1800-talet,
borgerlighetens tid. Som är ungefär den enda tid där dess förlopp åtminstone är
föreställbart, om än inte så troligt.
(Mutatis mutandis kunde det möjligen
också vara i den grekiska antiken, La Traviata har lite av tragediernas
ödesbestämdhet över sig).
Som helhet, en väl tillbringad kväll och bra start på operadecenniet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar