Häromdagen kom en sen julklapp, eller rejält tidig
födelsedagspresent, till mig i posten.
Eller present och present, jag hade beställt och betalat den
själv; ingen annan var inblandad eller ens tillfrågad.
Men i alla fall – det kändes
som en present.
Det var ett exemplar av Lars Huldén Herdedikter, just det
exemplar som syns ovan, i en lite speciell rosa färg som man kunde ge en
medelålders manlig diktares samlingar på det glada 70-talet utan att grubbla så
mycket över meningar och undermeningar.
Den kom av trycket – hos Schildts – 1973, men jag läste den
först i början av nästföljande sommar, den rusiga våren och tidiga sommaren
1974; det var samma tid som de två Richard Brautigan-böcker som jag berört i ett inlägg för något år sedan.
Varför jag aldrig köpte den då begriper jag till denna dag inte.
Men jag skrev av ett antal av dikterna på maskin, och bevarade dem både i en
pärm och i mitt hjärta. Några kan jag fortfarande utantill, eller nästan.
Det var en tid av rörelse, nästan febrig.
Jag hade just fått besked om att jag för första gången
skulle få dikter publicerade – det var i debutantantologin Grupp 74 - och hade
nyss hört andra av mina texter sjungna från scen.
Vägen mot framtiden som poet tycktes utstakad.
Det var också tågluffningens tid, först förberedelser och drömmar och bilder, sedan verkligen skenskarvarnas dunk och stationernas doft av olja och elektricitet. Särskilt om natten. Och dikterna på något vis en del av detta.
Det var också tågluffningens tid, först förberedelser och drömmar och bilder, sedan verkligen skenskarvarnas dunk och stationernas doft av olja och elektricitet. Särskilt om natten. Och dikterna på något vis en del av detta.
Och det var, förstås, lika febriga förhållandeförsök.
Det finns mycket sand i många öknar för förhoppningar att rinna ut i. Men ett och annat ansikte från den tiden dyker fortfarande upp i drömbilder.
Det finns mycket sand i många öknar för förhoppningar att rinna ut i. Men ett och annat ansikte från den tiden dyker fortfarande upp i drömbilder.
Jag var 20 år och det fanns en känsla av något instängt som
öppnades: Det fanns möjligheter.
Allt var inte bra, men mycket var förtrollat.
Om någon tid har varit ett rus så var det den.
Sommarn 74 var en
ganska lustig tid
Vi reste vart vi ville
Men kom ändå aldrig
dit
som det heter i en några år senare sångtext.
Och – som ensorts lyriskt soundtrack till senvåren,
försommaren, den tidiga högsommaren, löper denna diktsamling, Herdedikterna.
"Om kärleken inte fanns
kunde jag låta rensa
mig
och fylla mig med ris
och torkade plommon
för att få en mening
med livet
Men kärleken finns"
Bara så: pang!
Undra på att en romantisk – men stilmedveten – tjugoårig amatörpoet blev knockad.
Undra på att en romantisk – men stilmedveten – tjugoårig amatörpoet blev knockad.
Lars Huldén var en finlandssvensk poet med viss ryktbarhet. Herdedikter var, om jag räknar rätt, hans åttonde samling från debuten 1958 och följdes av ett antal fler, av vilka några finns i mina hyllor. Han var verksam genom ett långt liv, och gick bort i höstas.
Huldén publicerade också en rad språkvetenskapliga studier –
han var professor i detta ämne – och litteraturvetenskapliga studier. Under ganska många tid bodde han i
hedersbostaden Diktarhemmet i Borgå; det är något av det finaste en finlandssvensk poet kan vederfaras..
Men allt detta väger lätt för mig mot den känsla som den där
boken försatte mig i.
Så enkelt och så mångskiktat ändå.
"I dag är det den 17
juni,
Islands nationaldag
Älskling, vad skall vi
göra då
som kan glädja
islänningarna?
Du säger att du vet en
sak
Älskade, också jag vet
en sak."
En egendomlighet med denna samling är att varje dikt, som på
vanligt manér börjar högst upp till vänster på sidan, åtföljs av en annan,
kommenterande eller speglande eller bara näsvist uppdykande, nere till höger.
De handlar om visor och om diktande, jag tror att ordet ”visa”
eller ”visor” finns i varenda en, men de berättar förstås en massa om världen.
(”Mycket kan sägas om visan i världen” heter det mycket riktigt
i en av dem)
Dikten om Islands nationaldag – vars datum jag lärde mig
just där och då – åtföljs av följande tvårading:
"Vackra visor ger värk
i hjärtat
Låt bli dem så hålls
du frisk"
Varken professor Huldén eller jag har förmått följa denna levnadsregel.
Man kan läsa dessa korta (max tio rader) små kommentarer som
en utspridd poetisk essä om poesins funktion och villkor, om man vill. Eller man
kan låta sig roas av deras vemodiga humor. Eller man kan bara låta sig
uppfyllas av poesin. Allt går.
Men där ovanför finns en hel samling som skulle kunna lyfta
långt helt på sina egna vingar
Med sådant som denna lilla eviga ögonblicks-bild från Östersjöns sig oförtrutet höjande kust:
"Stenen mitt i viken
skall engång kanske
vara
stenen mitt i åkern
Då skall den bort
förstås
Men mot plogen
knastrar
länge, länge
alla små stenar som
jag kastade
när jag försökte
träffa
stenen mitt i viken
Mitt minne skall leva
som ett knaster"
Eller den här, som var en väsentlig del i den slagserie som,
enligt ovan, sände den romantiske tjugoåringen till golvet:
"Timmerkonstruktioner
kan bevaras
förbluffande väl
efter tusen år
kan timmer fortfarande
kännas igen
Mitt hjärta kan
efter tusen år inte
längre
kännas igen
Men kanske har det
lämnat
ett avtryck av sig på
jorden
som kan studeras
Sakkunniga anser
att det bör ha tjänat
som infattning för
något,
möjligtvis en kvinna
O, jag vet, för dig,
just för dig"
Dryga 40 år senare blir jag kanske inte lika yr, men har ännu större respekt för hantverksskickligheten.
Och sänder en tacksamhetens tanke till Bokbörsen, denna förnämliga inrättning, som gav mig möjligheten att äntligen, äntligen få föra denna bok till biblioteket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar