Det ÄR svårt att undvika Povel
Ramel när man sitter där.
Wagner
satt i köket på en trasig pall, skrev en liten trall: Parsifal
Uppe på tredje raden är det
lite som att sitta på en trasig pall, man får byta ställning mest hela tiden
för att skona ryggen och knäna och fötterna och nacken och.
Dock behöver man inte tralla.
Det har W redan gjort, höll jag på att skriva, men är det någonting Parsifal
inte är så är det trallvänlig.
Fast det var ju ingen nyhet.
Däremot är det ljuv musik.
Beröm har östs över Hovkapellet
för denna föreställning. Det är berättigat. Vartenda ord.
De spelar fantastiskt tätt,
rikt, klangfullt – och på något sätt medryckande, så att man ställvis nästan
får lust att stampa takten.
Det finns kanske lite av dendär
trallen som baron Ramel skrev om i alla fall.
Hursomhelst gör Kapellet en
fantastisk insats. Det är föreställningens behållning och minne.
Resten är en annan historia.
Sångarna gör säkert fint ifrån
sig, men Wagnertenorer som repeterar ordet ”helig” gång på gång är nog inte min
grej.
Katarina Dalayman i styckets
enda riktiga kvinnoroll är strålande, det är hon, och i andra akten bränner det
till lite i duetten mellan Kundry och Parsifal, även om man helst bör blunda –
i alla fall definitivt inte snegla på textremsan.
För texten är inte riktigt Parsifals styrka
Historien är inte bara
obegriplig. Och orimlig.
Den är faktiskt ganska
ointressant också.
Jag skulle vilja hävda att det
nog är omöjligt att göra en aktuell Parsifal, en som fungerar, som känns
riktigt relevant i dag. Åtminstone för vuxna människor som något har försonats
med sin egen sexualitet.
Själva grundkonflikten är så
fotad i den pubertala sexualskräcken. Den mänskliga lustan är i dramats mall en
ond och syndig kraft som bara kan bekämpas med Guds hjälp.
Och ja, under tiden kan den
förstås sublimeras lite med ”ridderliga” slagsmål. Svärdet som penissubstitut
(det där jäkla spjutet och dess roll skall vi bara inte tala om – det är en
annan historia, ett annat skikt).
Renhet,
helighet, synd, frälsning, förlåtelse skriks och viskas ut.
Kärlekens betydelse förblir
sorgligt oklar.
Det är som i en halvfärdig
uppsats av en ensam yngling i ett prästseminarium nånstans på landet. Och lite
tysk senromantik ovanpå.
Och lika ologiskt som alla
operaintriger.
Men som de spelar, Kapellet!
Föreställningen har också fått
beröm för sin avslutning, där fondväggen öppnas för ett bibliotek som de
agerande vandrar in i, och där människor går omkring bland böcker, hyllor och
bord och synes söka kunskap.
Tolkat som att biblioteken och
bildningen i dagens värld har tagit över från kyrkan och tron på frälsning
ovanifrån och erbjuder ett mer hållbart alternativ.
Det tycker jag är en mycket
tvivelaktig läsning.
Med tanke på att såväl
biblioteket som människorna som går där har en tydlig anstrykning av
medio-1900-tal – det känns absolut inte särskilt i dag – så
kan man tvärtom uppfatta det som att det under en tid fanns tankar om att
ersätta frälsningen ovanifrån (den som vi fått höra om genom hela tredje akten)
men att vi nu förstått dessa tankars futilitet.
Så sett är det som om
förgrundens lovsjungande helighetsdyrkan strömmar ut och tar över från
bakgrundsrummets förnuftstro.
En läsning som känns så mycket
mer närliggande som de agerande, alldeles innan ridån faller, stannar upp i
biblioteket och vänder sina ansikten uppåt, mot ett ljus som strömmar ned mot
dem, ovanifrån, någonstans ovanifrån.
Det tycker inte jag känns som
en hyllning till bildningens gemenskap.
Men musiken är väldigt fin, det
är den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar