Lysnar in mig på Wagner
inför helgens föreställning av Parsifal. Wagner i allmänhet och just Parisfal i
synnerhet.
Inte helt lätt.
Till skillnad från de
flesta andra operor tycks dessa sakna s.a.s fästpunkter.
Vare sig i musiken eller
egentligen i berättelsen.
Det finns inget att
börja bygga förståelsen ifrån. Man måste ta in alltihop på en gång.
Och då blir det
plötsligt väldigt mycket man måste ta in.
Och allt finns inte
längre, heller, i musiken.
Jag hör att det finns
väldigt vackra partier. Men det känns inte som om de hör hemma någonstans. De
är utanför mig, inte inne i mig.
Nej, någon wagnerian
blir jag nog aldrig. Det verkar faktiskt som att upplevelsen bygger på att man
skall bry sig om vad som händer med protagonisterna.
Ungefär som en
genomsnittlig amerikansk tv-serie som trendar på sociala medier.
Men vem har någonsin
trott på en operaintrig?
Därutöver har jag en
tydlig känsla av att Parsifal knappast är det verk man skall inleda sina
wagnerstudier med. Smyglyssningar på
Tannhäuser, som dyker upp i abonnemangsserien i vår, pekar på att den är
lättare att ta sig in till.
Även om det finns många
gruffande tenorer med pannan i djupa veck som argumenterar kring den tyska
filosofins djupa rötter även där.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar