torsdag 21 november 2013

Den 21 november


Din frånvaro håller mig kvar i barndomen
Det är meningslöst att försöka föreställa sig
dig som 62-åring    Men grattis ändå, hördu!

November är sig lik   Livet likaså – du vet,
det där att man aldrig känner igen sig  
Det där att vägen från dag till dag

mest känns som att man halkar, tappar fästet

Jag tillbringar din födelsedag i hemmet,
vårdar hälsan, dricker te, lyssnar till musik,
och tänker på ett 50-tal så avlägset




att det är osäkert om det ens någonsin har funnits
Det är så med döden, käre broder, att den gör oss
osäkra, får det nyss så sannolika att vackla, får oss

att tvivla på våra sinnen, de så bräckliga, ser oss
irra fånigt mumlande, med uppfällda kragar i den
ständiga novembervinden, ensamhetens vind, ger oss

bortbytta ansikten och skamslitna kroppar, hänger oss
som blåsiga trasiga fransiga tramsiga flaggor

på vår förnicklade flaggstång av övergivenhet   Det vet du
Du vet allt det där    Jag glömmer det.  Jag glömmer det
inte    Jag är här   Du är där   Du är här   Vi är här   Vi är


inte                                         

                                                          för A 21.11



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar