Lade
ut ett litet inlägg på FB – inspirerad av det senaste fallet av texttvättning i
barnlitteraturen, men inte riktigt tänkt som ett debattinlägg, mera som en personlig reflexion. Det blev förstås
debatt ändå.
Försöker
här samla mina syn- och ståndpunkter
Så
här skrev jag
När
vi läste böcker för barnen och stötte på inslag av föråldrade attityder –
rasistiska, sexistiska eller andra – så försökte vi förklara det för dem, om
hur tiden går och syner förändras; på precis samma sätt som när man i texten
stötte på ånglok, duellerande musketörer eller plurala verbböjningar.
Vad
är det som gör att det inte fungerar längre?
Fick
den relevanta synpunkten att en sak som
förändrats är att många i dagens Sverige känner igen sig i - och blir direkt
träffade av - obehagliga stereotyper och rasistiska nidbilder i vår kultur,
speciellt problematiskt när det kommer till barnlitteratur.
Det tar jag till mig.
Men debatten
handlar ju inte bara om detta, utan om desinciferandet av framför allt
barnlitteraturen, tillrättaläggandet, åstundan att göra allt slätt och
problemfritt (som någon skrev ”- - - den
här viljan att till 100%, verkligen 100%, kämpa för att göra allt korrekt och
ofarligt”).
Initiativet
till att rensa i litteraturen tas vad det verkar ofta inte av någon som är
kränkt, utan av någon som är ängslig. Och jag tror inte på vare sig censur
eller självcensur.
Ett
litet förord, en smart efterskrift, öppenhet för samtal. Det är vad som framför allt behövs. Det räcker ofta.
Och i barnböckerna måste man kunna och våga skilja på dagens rasism och
dåtidens tidspräglade stereotyper. Annars är man snart värnlös mot den
förstnämnda.
Att desinficera kulturen är knappast rätt sätt att skapa
motståndskraft.
Personligen
känner jag mig - och jag menar allvar – mer kränkt av alla de litterära verk
som hyllar och glorifierar det här jävla klassamhället, dess hierarkier och
dess utsugning.
TV-serier i all
oändlighet, lättlitteratur, filmer.
Vart kan jag
vända mig med det?
Problemet är
ju också att litteratur som är värd att
bevara alltid också fångar sin tids värderingar. Det är en del av dess storhet.
Jag läste om
Iliaden häromåret, som skildrat på annat ställe.. Det är ingen uppbygglig
läsning. Dess syn på främlingar, på kvinnor, dess klassperspektiv, dess våldsförhärligande.
Homeros lämnar
Hedenhösförfattaren Bertil Almqvist bakom sig, jag lovar.
Ett grundläggande
problem är att vi blandar två argument:
1.."Människor blir/känner sig kränkta".
Ett relevant argument, som kan värderas, diskuteras, ofta
måste väga tungt, men ibland kanske måste vika för att vi inte skall hamna i
rena orimligheter
.Och 2. "Vi måste tänka på vilka bilder vi ger våra
barn" (uttryckt på lite olika vis).
Det var det senare jag vände och vänder mig emot. Då är vi
inne på det där ängsliga tillrättaläggandet, utslätandet igen; snart framme vid
de inklädda viktorianska pianobenen (skröna eller ej).
Och därifrån stupar det
brant.
Kort
sagt:
Att ändra för att det råder någorlunda konsensus om att en grupp
människor blir kränkta när de stöter på texten kan vara rimligt. Men är långt
ifrån oproblematiskt. Och bör göras med stor varsamhet.
Att
ändra i texter enbart för att de inte stämmer överens med vår tids värderingar
är bisarrt.
En
tidsmässig närsynthet, en tidsegoism.
Och vi
förfasar oss över rivningarna i Klara…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar