torsdag 14 november 2013

Gammal dikt om återkommande erfarenhet

Upptäckte vid bläddring att jag redan för flera år sedan hade skrivit en dikt om mina erfarenheter med det här höstliga eller vinterliga resandet. Så här såg den ut:






















Om jag vill undersöka min likhet med mig själv, numera
Går jag till närmaste grustag, med en blomma i munnen
Och ropar högt det mest meningslösa jag kan finna på
Sedan tar jag på mig en helt annan hatt och vårdar mig
omsorgsfullt om mitt utseende, och sätter om mina lån
Utställda till inlösen en regnig dag som redan har kommit
och gått, alldeles för nära horisonten, nästan vårdslös
Så kan man också teckna sin firma, bilda bolag, ge sig i lag
med det allra djupaste, de skikten där stenarna pressas
Men det är väldigt sällan jag gör allt det där   För min likhet
med mig själv är ändå alltid bara en chimär, likgiltig
för varje betraktare som inte själv är inspärrad i rummet

I stället sätter jag mig i bilen, färdas genom den hårda
vintriga vinden söderut, befriad för ett ögonblick och i jämvikt
mellan övergivenhet och längtan, mellan sömn och vaka,
sanning och lögnlöshet, drift och rörelse   Det varar inte länge
men ögonblicket varar för evigt    Jag går längs stränder
som aldrig förut funnits, ropar i en annan vind
att ingen frihet finns och jag har uppnått den,
att ingen trygghet finns och jag vilar i den
att ingen verklighet finns och jag lever i den

Ibland tar jag några bilder av landskapet, främmande
och självklart välbekant, innan jag åter sätter mig i bilen
och följer rörelsen framåt   Någon gång samtalar jag
eftertänksamt och hastigt, med människor som ett enda ögonblick
är något mindre främmande   Ibland sitter jag bara helt stilla
och låter dagen vila     Det betyder så lite vad man gör

Och så mycket vad man ser


                                                                       31.1.2008


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar