Så var det dags.
Den föreställning som
flera i bekantskapskretsen talat så varmt om.
Nej, jag kan inte säga
varför denna föreställning inte berörde mig så mycket som den uppenbarligen
berörde många andra – både i vänkretsen och bland publiken på plats.
Det var väldigt mycket
som var bra.
Nina Stemmes röst är
lika stor som alltid.
Regin tog vara på
möjligheterna
Det var liksom inget
fel.
Bara det, att det inte
berörde mig så mycket som uppenbarligen många andra.
Jag gick inte därifrån
med huvudet fullt.
Kanske är det så enkelt som att jag inte tycker
så vidare om pjäsen?
Oscar Wildes incestdrama kanske inte talar till
mig? Jag kanske inte dras till det
dekadenta?
Kan vara.
Men Kungliga Teaterns uppsättning är tämligen stram, det är funkisvilla, betong, plåtluckor; mycket långt från Aubrey Beardsley, mycket långt från Moreau.
Men Kungliga Teaterns uppsättning är tämligen stram, det är funkisvilla, betong, plåtluckor; mycket långt från Aubrey Beardsley, mycket långt från Moreau.
Nej det är nog inte det
Det är inte sången heller.
Jämfört med Turandot får
fru Stemme förvisso inte alls samma ”motstånd” – där levererade såväl Ricardo
Massis Calaf som framför allt Yana Kleyn som Liu sådana motstycken som höll
spänningen uppe. Och orkestern.
Men det är inget fel på
det som levereras. Det är habilt. Inte mer, inte mindre. Just därför matchar det inte riktigt, men vem hade väntat
det?
Men orkestern ja, Där snuddar vi vid en av punkterna: det är
med Richard Strauss (i mina öron) lite så att han i strävan efter
allkonstverket liksom häller ned allting i samma gryta; det blir väldigt mycket
ljud och klang och volym – men denne otränade lyssnare har svårt att finna ut
och in i verket, hitta stigarna, se skogens träd.
(Det är lite samma sak
med Richard W; jag famlar efter enskildheter.
Men hos honom finns i regel fler vilopunkter av enskild skönhet, ibland nästan
klarhet.)
Men kanske också,
alltså, att de övriga sångarna inte riktigt matchar Stemmes insats som Salome.
Och kanske hade jag för stora förväntningar?
Att jag sedan har problem med de där människorna
som partout måste vara först med att ropa ”Bravo” innan den sista orkesterklangen har
tonat ut, det är mera mitt problem.
Men det har jag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar