På hemvägen från Operan talar vi om ifall det är så att operapubliken i dag betraktar föreställningarna mer som en
konsert än som ett teaterstycke.
Det automatiserade applåderandet efter genomförd aria, oberoende av insats, pekar på det. Ofta stannar det upp handling och flöde och känns ärligt talat lite malplacerat.
Det automatiserade applåderandet efter genomförd aria, oberoende av insats, pekar på det. Ofta stannar det upp handling och flöde och känns ärligt talat lite malplacerat.
Inte för att alla operor har ett
sammanhang som faller sig helt naturligt. Men kanske just därför är det
intressant att se hur regissör med flera knutit samman det hela.
I fallet Trollflöjten, som vi såg på
Kungliga Teatern på tisdagen, är handlingen förvisso en ganska förvirrad och
förvirrande soppa, och kanske är tendensen som man kan ana i föreställningen
att dela upp det i tablåer en god idé, ehuru bara delvis genomförd
På så vis stör inte heller det där slentrianapplåderandet
lika mycket.
Fast jag tycker att om man nu skall
”släppa loss” och vara ”härligt osvensk” och ”visa sina känslor” så borde man våga bua
eller busvissla när man ställs inför mindre lyckade prestationer eller andra
olyckliga företeelser.
Så sker dock inte.
Det härligt osvenska utförs mycket
svenskt: vi gör som de andra.
Annars finns det såväl saker att
applådera som sådana att åtminstone i andanom vissla lite åt i denna
föreställning.
För att börja med Mozart, så har han
ju gjort ganska bra ifrån sig. Det finns en del att glädjas åt. Är Flöjten hans bästa opera? Jag vet inte, jag håller nog på DG i alla fall; men bra är den.
Orkesterinsatsen är oklanderlig, som
den brukar vara i detta hus. Det känns som om man strävat efter att hålla undan
det lättflytande typisktmozartska; särskilt i inledningen känns musiken en
smula knotig. Det mår den inte illa
av.
Sånginsatserna är fullt godkända för
mina tondöva öron, även om Pamina verkar ha lite svårt att hålla ihop det helt
i det högre registret, och Tamino känns lite lite tunn.
Papageno/a är utmärkta. Men är också
tacksammare roller, förstås. I jämförelse med den levnadsglade Papageno är
Taminos djupsinne väldigt ytligt.
Jag blev riktigt förtjust i de tre
små gossarna, som i denna föreställning var tre flickor eller möjligen änglar
eller kanske båda delarna eller alltihop. Det är alltid kul när det blir
skådespel och inte bara sång.
Svårare hade jag att förstå varför
Sarastro och hans högstämda gäng skulle vara scouter. För att avdramatisera
dem? – scouter är ju definitionsmässigt
komiska i svensk samtid. Eller för att
antyda övermått av disciplin? – scouter är ju inte bara komiska utan även
fascistiska, det vet ju alla.
Scenlösningar och scenografin öht är
som vanligt småfyndiga, och till och med det under en period så uttjatade tricket att
låta skådespelarna uppträda bland publiken fungerar väl. Särskilt när Papagena
hänger ut från tredje raden och förklarar sin kärlek. Avståndet ner till
Papageno på scengolvet gör den scenen väldigt annorlunda.
Som helhet var det hursomhelst betydligt njutbarare än Folkoperans föraktfullt lyteskomiska slapstick från i höstas.
Men jag undrar vad
utbildningsministern har att säga om att Kungliga Teatern låter en
paradföreställning av denna sort sluta med ett så glatt klassrumskaos?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar