fredag 6 mars 2015

Sånt man kan höra folk tänka



Jag har en liten egenhet: jag kan höra folk tänka.
Eller, det kanske inte är så ovanligt. det kanske ligger i öppen dager. Kanske kan alla höra de andra tänka?
I bussköns trängsel, vid lunchborden, plötsligt stående vid rödljuset.
Överallt.

Och vad hör man?

Jo, sådant som:

”Barn är mjuka. Därför får jag ställa min barnvagn i vägen”

”Jag är skönt kaxig. Jag tänker inte lämna plats för några jäkla avstigande”


”Det är så himla fint med gamla traditioner. Men man vill ju inte göra likadant varje år, liksom.”

”Min cykel är miljövänlig, så därför gäller inte trafikreglerna för mig” 

 ”Kul att vara utomlands. Synd bara att utlänningarna är så dåliga på språk” 

”Skynda er in på i tunnelbanevagnen ungar, så ni hinner ta bra platser”

”Folk som inte flabbar när jag flabbar har ingen humor”

”Finns det inget enklare sätt att få det där jobbet än att behöva lära sig en massa saker?

”Varför könsdiskriminerar folk min dotter som är så flickfin i sin rosa klänning?”

”Det är ju ändå i USA som vi har våra rötter”.

”Så konstigt: Nu har de ju avreglerat nästan allt, och ÄNDÅ klarar de där politikerna inte av att sköta äldrevården”

"Vi svenskar är så bra på främmande språk så att vi numera kan strunta i att lära oss franska, tyska, spanska eller ryska…”

”Det är viktigt med traditioner. Bara jag slipper följa dem"

Och sånt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar