tisdag 17 mars 2015

Utmaningssviten

                   

                     dikten -
                     att få de svåra orden att gå in

                    optimal reduktion
                    optimal utvidgning
                    som

                            andningen 



Som tidigare noterat gjorde den där dikt-utmaningen som jag fick på FB något med mitt privata skrivande.

En oväntad fokusering.
Som att man - jag - fick chansen att skriva något väsentligt.

Och till min förvåning finner jag att jag, utan att vara riktigt klar över det, har åstadkommit en sorts svit; temat ger sig nästan självt.


1. (Vid trappans övre ände)

Att inte kunna andas
Gör på sätt och vis livet svårare
Men det blir enklare att hålla sig för skratt
Så är det med livets gungor och dess karuseller:
Gamla skuggor bleknar   Monster blir bagateller
Ett ögonblick av vila blir en omätlig skatt
Och allt som var åtskilt blandas


2.

Jag står där vid en grav och funderar på saken
Provar hållningar som plagg i en provhytt
Vänder och vrider på mig framför spegeln
Lyssnar efter inre och yttre röster, med
goda råd eller hemliga utfästelser
Länge funderar jag över hur stor
vår trötthet egentligen är
Och varför vi ställer alla dessa frågor
som redan från början saknar varje svar
Allt är lite för stort eller för smått,
det mesta skaver  
Till sist är man ändå naken

Och är det inte på så vis
man når fram?


3.

De som tror på en gud är fördömda
I ett gnistrande ögonblick kommer allt att tas ifrån dem
Säger poeten   Jag tänker på fjärilar
Jag tänker på exakta och slumpmässiga rörelser
som skimrar över existensfältets alla blommor
dessa rymdsommardagar som kommer
någon gång varje ljusår    Jag tänker på
gravitationens självmordsdrift, de enkla utvägarna,
flykten från violinsmärtan   Jag tänker på
stoppbockarna vid stationsområdets utkant
där allt vi vet tar slut   Och på vad som
egentligen ger oss en bråkdel trygghet
i all denna utsatthet     Och jag är nog
benägen att ge poeten rätt   


4.

Även den som dör lever
I ögonblicket
Det som pågår går på
Det vi ser är samma sak
Samma förunderliga föränderliga sak
som vi delar med alla vi aldrig kan dela den med
Ljusblänket över Sta Gertrud
när tunnelbanevagnen slamrar ut på bron
en tidig morgon, svindelblå och osägbar
Och slocknandet,
slocknandet sedan
som följer på varje ljusning
Även den som lever dör         

5

Det ögonblicket då jag träder in
är lika svindlande i dag som då och alltid
Och all den tid som gått har aldrig gått
Allt det som vi förlorat har vi kvar
Det ögonblick vi åter möts    -   -   -                                                                                                          
Då du är jag och jag är
Någon annan
Som är du är jag är någon
Annan   Du
Ingenting har ändrats
Allt har ändrats
Vi faller genom luftlagren
Lika fritt och tryggt som då som nu
Svarslöst allvetande
I slutet i början inuti utanför
I det ögonblick då jag är du
Den evighet då allt är nu
Det ögonblicket då vi svävar ut
Den stillhet där allt löses upp


Med en sista munter uppkäftig grimas           


(13-17.3)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar