Och inte tusan känns det som att det blivit bättre det senaste året.
Men vad är det som händer egentligen? Och som har hänt?
En viktig men något förbisedd förklaring till det som händer nu tror jag är att man underskattat människors problem att finna sig rätta i en värld där de inte längre känner igen sig.
Jag tror att det är helt centralt.
De förändringsbenägna
har helt satt agendan.
Konsultsjälar har piskat oss in i nya sköna världar,
hurraropande.
Men människan – i alla fall de flesta människor – har ett
djupt rotat behov av att få känna igen sig.
Få känna att det som gällde i går gäller också i dag, att
det som var sant och riktigt nyss är sant och riktigt även nu.
Alla vet vi att tiden inte står still. Att saker förändras.
Det är ingen hemlighet för någon, och i en
mening är vi alla förändringsbenägna. Vi vet att tiden går – in i våra kroppar
och igenom dem går tiden, och en dag är det över.
Men samtidigt – och kanske just därför - behöver vi också konstanter. Butiken på hörnet, musiken man får lyssna
till på radio, fotbollslaget.
"Det finns ju gränser, alltså"
Människan är en anpasslig art. Det har varit vår styrka. Det har givit oss denna unika maktställning på planeten, där vi har möjligheten att
förgöra den på så många olika sätt att vi inte ens har kunnat välja. Än.
Men det finns en gräns för vår anpasslighet. Alldeles som det
finns en gräns för hur fort vi kan springa eller hur tätt vi kan tränga ihop
oss. Människan har gränser. Det är också en av hennes grundläggande egenskaper.
Och det gäller även förändringar.
Högst sannolikt är det så att vår tolerans för förändringstakt har ökat. Dagens
människa är gissningsvis bättre på att ställa om, lära nytt, orientera sig i
förändrade förutsättningar än hennes anmödrar och förfäder var. Men samtidigt har förändringstakten skruvats
upp exponentiellt.
Det gäller uppenbara saker som teknikskiften. Sådana har alltid inträffat i människans senare historia.
Men i varje tid, i varje
generation, har det handlat om att bemästra ett
teknikskifte. Ingen generation förr har sett centrala tekniker först införas och sedan bytas ut mot en helt annan, som nu sker – ett påtagligt och välkänt exempel är hur
vi tillägnar oss inspelad musik, ett mer genomgripande hur desktopdatorn kom
och gick.
Men det samma gäller på område efter område. En bläddring i
historieboken – för den som fortfarande kan uppbringa sådana och minns hur de
användes – visar förvisso att moden och trender länge har växlat; men fördjupar man sig i texten märker man att
riddarna behöll sina brynjor och köpmännen sina spetskragar i ganska många
decennier, och att det tog århundraden för ett främmande högspråk att ersätta
ett annat. Det var nya generationer som införde nya vanor.
I dag sker omställningarna i en svindlande takt. Och vad
mera är – själva förmågan, ja lusten
att ställa om, betraktas som en framgångsfaktor, en värdefull och helt central
förmåga.
Den som inte hänger med blir kvar, heter det.
Men nånstans blir det för många som lämnats kvar.
En
uppenbar fara är att när man inte känner igen sig i det närvarande, så skapar
man sig ett förflutet som aldrig fanns, ett att nostalgiskt drömma om, en
fantombild av en guldålder som just intet har gemensamt med den verklighet som
man faktiskt har tvingats bort från.
Den
sortens fantombilder kan ses i bakgrunden av väldigt mycket hat och trollande
på nätet. De fornstora dar då man fick klappa fruntimmer på baken utan någon
ylade om ”hen”.
Mot
det har den förändringsbenägna credd-jagande
samtiden inget att sätta emot; dröjande vid det verkliga förflutna är ju inget
alternativ för den.
Ett fel som ofta görs när man försöker fånga det här, är att
fastna i vilka förändringar som
människorna har problem med – och läsa dem som främlingsfientliga eller
antifeministiska eller varghatande eller något annat – och missa att det snarast är det enkla
faktum att saker förändras i så snabb
takt som vållar problem för många av de missnöjda.
Det här gäller också det
rätta språket.
Det är givetvis bra att i normkritisk anda granska språket
och mönstra ut begrepp som kränker och marginaliserar människor eller redan
utsatta grupper.
Men om detta förvandlas till en tävlingsliknande jakt på
nästa position där man – förlåt: en –
kan placera sig moraliskt högre än grannen och peka finger åt envar som inte
hänger med, då är risken att hela det grundläggande syftet förfelas och
faktiskt motverkas, om vi nu antar att syftet är att skapa ett gott klimat i
samtalen och få se människor sådana de faktiskt är.
Sekterism har aldrig lockat massorna.
Och återigen handlar det minst lika mycket om takten, och om
bristen på vila.
Att lägga bort ett förlegat uttryckssätt en gång i livet är
inte svårt. Men om sedan det nyss nya rätta ordet blir gammalt och i sin tur
skall bytas ut, då blir det svårare med både motivation och praxis.
Du får aldrig en känsla av att kunna hantera situationen;
varje utsaga blir en vandring över minerad mark.
Många av oss, vi arma medlemmar av den förkättrade
pk-eliten, ser då till det goda syftet och biter ihop. Men när man skall tala med
hopknipna tänder kan det höras konstigt.
Andra slutar att bry sig. Och ytterligare andra vänder sig
fientligt mot hela idén om att dämpa språkets och uttryckssättens kränkningar.
(Att sedan risken är stor att ett nytt ord snart tar över all färg från det
gamla och snabbt blir bärare av samhällets alla fördomar och stigmatisering, så
länge man inte tar itu med de grundläggande samhälleliga strukturerna av
diskriminering och favoriseringar, är förvisso sant, men har bara indirekt
bäring på diskussionen om förändringstaktens betydelse)
Men, den här språkliga processen handlar inte bara, och
kanske inte ens främst, om de godkända orden för de känsliga
situationerna.
Själva språkets förvandling, den process som över lång tid
gjort att vi alls talar olika språk, och som tagit oss från ur-indoeuropeiska
till samtida svenska, går allt fortare. Det är inte ett dugg märkligt eller
svårförklarligt; teknikutveckling, globalisering, själva samhällets
acceleration, bidrar till detta.
Men språket är inte bara ett praktiskt kommunikationsmedel.
Det är tankens hem.
Och det sätter gränser.
Vi är, som sagt, fantastiskt flexibla varelser. Men inte
oändligt flexibla. Det kan komma till en punkt där vi får svårt att orientera
oss i vårt eget tankens hem; risken finns att drabbas av en tillvarons demens.
Det skulle kanske – kanske! – vara hanterbart, om vi alla
rörde oss med samma hastighet i samma medium. Men så är det ju sällan. De liv
vi lever skiljer sig, och vår mottaglighet och tröghet varierar, mellan
individer och över tid.
Och även språket är också en arena där vi – en del av oss – drivs
av lusten att visa upp hur långt vi nått, hur väl vi härskar, kort sagt hur
beundransvärda vi är. Då gäller det att verkligen ha skaffat det senaste att
pynta sig med.
Så begränsas den fantastiska gåva som språket ger oss,
förmågan att spegla oss i och i vår tur spegla den andre. Bilden förvrängs,
störningar uppträder.
Hemmet är inte bara svårare att orientera sig i, det är
dessutom fullt av främlingar.
Och konsekvensen blir....?
En konsekvens av detta resonemang är också att det är tämligen
poänglöst att peka på att de ”traditioner”, ”värderingar” etc som de missnöjda
hänvisar till inte alls är vördnadsbjudande urgamla, utan kanske rentav nyss
själva hörde till de nya påfunden.
Eller att de i grunden knappast är särskilt svenska (eller
danska, amerikanska eller vilket land man nu talar om)
Det är ju i grunden inte sakerna man är ute efter, utan den
känsla man hade – tyckte sig ha - av att
förstå och kanske till och med behärska sin situation: att känna igen sig.
”Jag struntar i om
Lucia är ett katolskt helgon från Syrakusa som egentligen kom hit först på 1900-talet,
jag vill bara att det ska vara som när vi lussade i småskolan!”.
En annan, ännu viktigare konsekvens, är insikten att vi som
försöker förstå vad som händer i samhället har ett jobb kvar att göra för att förstå vad som
händer våra medmänniskor i detta samhälle.
Vi måste förstå att de
andra – åtminstone i många fall, det finns förvisso undantag – kan drivas av
känslor och stämningar som är begripliga, kring upplevelser och händelser som
är verkliga.
Att deras ideal, visioner eller fantasier må vara i bästa
fall ogenomförbara eftersom tid rör sig och gamle Herkaleitos faktiskt hade
rätt, i värsta fall är livsfarliga för medmänsklighet, civilisation, ja hela
planeten, det må vara sant.
Men vi måste samtidigt kunna se att deras reaktioner
faktiskt ställer relevanta frågor till vårt eget sätt att vara, tänka, handla.
Och det gäller såväl den vänster som fortfarande famlar
kring om den alls har en identitet eller en plats i dag, som den höger som
fortfarande tycks tro att det stärker samhället att öppna nya klyftor i det.
Och det gäller inte minst dem som fjärran från den så trååååkiga politiken låter sig
sövas av de oändliga tv-seriernas sagoberättande medan de räknar creddpoäng att
visa upp på de sociala mediernas eviga skolgård.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar