lördag 11 januari 2014

Om tappade veckor och återkommande värk


Har tappat bort en vecka eller två. Först var det helger, julfortsättningen, arbete på konstiga tider och ledigheter på andra lika konstiga, i det fuktiga formlösa midvintermörkret där riktningarna plånas ut, planas ut, den osäkergjorda instängdheten.

Och sedan var det den här jäkla ryggen. Tredje resan nu på ett halvår, och nu värre än någonsin – eller åtminstone kändes det så, för när jag tänker efter var det rätt illa i somras också, då när jag kom hem från semestern och det högg till.  
Till skillnad från då, och till skillnad från den gången när jag skulle ut på resa i höstas, hjälpte inte alls de tabletter som jag fick i somras. I alla fall inte inledningsvis, deras smärtstillande effekt gick mot noll. Kanske har det anti-inflammatoriska fungerat, smärtan har i alla fall avtagit efter hand – om av tid och medicinering eller bara av tid vet jag inte.

Det som hjälpte någorlunda var insats av de gamla Citodon jag sparat sedan bältrosen och sedan historien med kärlsprängingen 2004.  Det gjorde att jag stundvis kunde vila, kunde sova.

Att restriktionerna skall vara så hårda kring dessa preparat är svårt att begripa. Jag känner – intellektuellt – till argumentationen att kodeinet blir morfin och skapar ett beroende, som kan vara farligt; det är knarkrädslan. Men för en som jag, som har levt på 100 eller 150 tabeletter i tio år med ett antal inslag av helt handikappande smärtor, och fortfarande har ett gäng tabletter kvar, vad är problemet? Kan vården inte skilja mygg från kameler?

Eller är det bara vänlig fin omsorg om min långsiktiga hälsa, så att jag inte skall bli beroende och kanske framemot 80-årsåldern få nya problem?  Juste!
I stället tvingas jag högdosera på receptfria preparat som sabbar min redan trasiga mage och/eller sliter på min lågpresterande lever. Smart där, omsorgsfolket!

Fint att ni tänker på min hälsa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar