onsdag 15 januari 2014

Tio år av dagsdikter


Tio år av dagligt diktskrivande
Har förstås inte gjort mig ett dugg klokare
och sannolikt bara marginellt lyckligare
Inte heller imponerar det vidare på någon
om nu det var meningen, har jag förstått
Men det var ju inte meningen    I den mån
det någonsin finns en mening med något,
vilket jag blir allt mer benägen att betvivla,
och i den mån det fanns en avsikt med projektet,
vilket jag egentligen inte längre minns,
och således är fri att spekulera över

Mest hade det med disciplin att göra,
med att tillvinna sig en förmåga   Inte
förmågan att skriva, formulera, träffa rätt
Den kan man förvisso öva, som de flesta andra,
träna upp, förbättra, förfina   Men det var inte det
Förmågan att hitta det rätta uttrycket,  eller rättare
förmågan att söka det rätta uttrycket  och därtill
viljan att göra det – som långt ifrån är samma sak –
hade jag övat redan då i många år, ibland ihärdigt,
ibland förstrött, men alltid med ett strävt allvar

Men det var alltså inte det    Det var disciplinen
Själva dikterna var inte det viktiga, eller åtminstone
inte det enda viktiga, även om de berett mig
mycket nöje, både i skrivandet och ibland
vid läsandets återseenden, när jag stött på
insikt, förklaring, slump, kärlek, sammanhang,
förvirring, tröst, skrattretning, svalka
eller annat sådant som är poesins innehåll
(och kanske mening, för den som nu trots allt
vill tro på sådant)  Men det var snarast
själva skrivakten, inte dess glädje och njutning,
den ilande lusten som finns i att söka och finna,
den bräckliga trösten, den svindlande svårgripna
ögonblicksfriheten,  allt det väldiga som dikten är
också i sina minsta beståndsdelar, inte det –
Men beslutet, uppgiften, föreläggandet

Det är som en dröm om evig trohet
Som en övergripande metafor om mening
för en som alltså ändå inte tror på mening
Som en kristen liknelse och en marxistisk utopi
Att arbetet bär sitt eget innehåll   Att just det att du gör
fyller det du gör med  – nej, inte ”mening” således,
men värde   Vi lever i en tid
som utplånar värden, utan att skapa nya
I utskrattarnas epok är det en motståndshandling
att tro på något som aldrig kan säljas   Och mitt skrivande
av en ny dikt varje dag var avsett som en sådan handling
Disciplin – och oberoende    Att förhålla sig redo varje dag
kan synas som en svår väg till oberoende   Men just det
att varje dag bjuder nya möten, nya vägar, nya sammanhang
gör det viktigt att förhålla sig på en gång fast och rörlig,
och vad är dikten annat än just det – en fast rörelse,
ett trosvisst tvivel,  en längtande närvaro   Att möta
varje förändring och varje förblivande på samma vis
som är på oändligt föränderliga skilda vis
är ingen dålig frihet i världens fängelse   Att tro
att det jag gör må sakna mening,  djupare
förvandlingskraft, och definitivt säljbarhet
och ändå göra det, igen och så igen igen
kan också ses som en metod att upprätta det fria valet
Det är, vill jag upprepa, inte en mening    Sådana
tror jag inte på, eller vill hur som helst inte söka
Dikternas praxis är ett sätt att avlägsna sig
från kampen, krampen, jakten   Jag vill
inte ha ett Uppdrag, jag vill ha en uppgift.

Jag menar inte att jag sökte det meningslösa,
men inte heller att jag tilltrodde vare sig projektet
eller mig själv några magiska krafter   Det var
inte Världen jag ville förändra,  men inte heller bara
mig själv, utan min värld   Min position i världen
Min förnimmelse av den och dess möjliga bild
av mig   Jag ville rubba relationen   Låter det
oändligt högtravande?  Då får det göra det   Det är
nog snarare språkets tillkortakommande, mitt
och världens, än en närmare sanning   Nog av,
det är varken högtravande eller märkligt, som jag
ser det, men däremot allvarligt menat    Disciplinen
gör någonting med oss  Det är inte säkert att den
stärker, själen är inte riktigt mottaglig för
kausala arnetammerska kraftövningar
Men den har en kraft på andra vis    Man kan kanske
inte förvandla någon människa, till sist inte ens sig själv   
på det där självhjälpsviset    Men man kan skapa sig
beredskap   Beredskap för den dagen, den stunden
då fågeln flyger, då sprickan öppnas, då det står klart
att såret inte kommer att läka ihop   Dikterna
har måhända vissnat bort då   Men beredskapen
har man kvar
                                                                                                             15.1 för 14.1             




Och, förresten - så här såg den allra första dikten i serien ut:




           Jag skall skriva dikter som går att läsa, dikter
           som börjar i början och fortsätter till slut

           och dessemellan

          säger något som går att säga (eller inte)    Bara
          Om det finns en glädje


          Vi kan gå efter den, som när vi hämtar vatten
          åt sommaren  
          om det finns en sorg
  
          vi kan lägga den i en korg bland vackra ägg     om det finns en längtan

          vi kan behålla den, i himlen    





                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar