söndag 6 april 2014

Möte med en modern människa - Don Giovanni


     Foto Bengt Nyman
Naturligtvis är Don Giovanni på många sätt en modern människa.  Modern i betydelsen att han är hänsynslöst egoistisk, manipulativ och – fram till dramats avslutning – totalt fri från djupare känslor; och när han till sist ändå tar något sorts ansvar och bottnar i någonting – så är det i första hand inför sig själv.

Samtidigt lever han i en annan värld.
Själva förutsättningen för att han får hållas så länge är att han är en Cavaliere, en adelsman, en gentleman. Sådana förför inte sina vänners fästmör – än mindre våldtar dem – och slår inte ihjäl deras fäder, ens i misshugg. Det vet ju alla.
Och sådana kan med någon trovärdighet bibehållen tillhålla bonden att hålla sig ifrån sin brud på själva bröllopsdagen; och de kan binda betjänter till sig i ett ensidigt beroendeförhållande där pengar egentligen är en ganska liten del.
Vad skulle det vara i dag, det där som gör att folk ursäktar, förstår, accepterar - vem? Rockstjärnan, den uppburne skådespelaren, riskkapitalisten? 
Kanske.

En man, hur som helst. Men inte alla män. Don Giovanni är nämligen inte Mannen, inte själva urtypen, utan en man som just i kraft av sin ställning kan leva ett undantagsliv – tills han går under.
Det sista är väl möjligen det mest omoderna hos honom.
Vem tror i dag på att ett omoraliskt liv ger straff?
Don Giovanni är ju skönt kaxig
Det är ju så vi vill att män skall vara, eller hur?

                                                                 * * *

Man kan också se att DG är den ende av pjäsens manliga huvudfigurer som inte låter sig manipuleras; Don Ottavio styrs ganska målmedvetet av Dona Anna och Masetto följer Zerlinas instruktioner mellan ett och annat vanmäktigt utbrott.
Och Leporello, ja han snackar genom hela operan om att bryta sig loss och lämna Don Giovanni, men gör det aldrig; han stannar kvar, plockar pengar och lyder order,
Det är också en, av många, delläsningar av detta drama.

                                                                 * * *

Dona Anna.
Jag har lite problem med Dona Anna. Det är det där med samtycke.
Ingen av oss vet naturligtvis vad som hände mellan henne och Giovanni, givet förstås också att de är fiktiva figurer, dem inget alls hänt i någon sorts verklighet.
Men i fiktionen: som det skildras här – liksom i alla föreställningar jag sett på scen eller på film – så verkar det finnas en avsevärd grad av samtycke i deras möte, det som drar igång dramat. Först efteråt, när hon ser vem han verkligen är (om han nu alls är någon, något mer än ett skal?) förändras hennes bild av vad som hänt.

Likadant med mordet på hennes far.
I scenen när den faktiskt äger rum för våra ögon är det ett tumult, där den pistol som Kommendören själv tagit fram, till den strid han själv har begärt, plötsligt brinner av.
Ett kallhamrat mord får vi inte se. Inte i denna föreställning och sällan annars heller.

Men alltefter som handlingen fortskrider integrerar liksom själva dramat Dona Annas bild av den brutala våldtäkten följd av det lika brutala mordet.
Vill Mozart och Da Ponte säga något med detta?
Eller är det endast en del av den allmänna förvirring som 1700-talsoperan brukar bjuda på, med sina många trådar ner i commedia och mysteriespel och vad allt?
Jag vet inte.
Men att Dona Annas skildring av vad som hänt henne utmanar frågan om samtyckeslagstiftning, det ser jag.

                                                                 * * *

Välgörande nog var Don Ottavio inte spelad som den träbock som han så ofta görs till. Här är han mer aktiv, drivande. 
Kanske har det att göra med att sångaren Michele Angelini är en av uppsättningens starkare och så att säga naturligt tar plats; eller så är det ett medvetet och uttalat drag. 
Bra i så fall, för man slipper det underförstådda ”Anna låter sig förföras av Giovanni bara för att hon har en så töntig fästman”, som har en tendens att ta bort en del av laddningen från Giovanni-figuren och underminera själva grundförutsättningen att DG får allt det han åtrår därför att han är den han är, inte på grund av några omständigheter – Don Giovanni spelar på världen, låter sig inte spelas av den.

                                                                 * * *


Osäker om Leporello… Vad tycker jag egentligen?  Är han den evige medlöparen, flyta-ovanpå-typen, ansvarslös och egoistisk fast bara i en mindre skala än sin herre?
Eller är han – så kan man ju tycka ibland under föreställningens gång – den ende som är en smula förnuftig i hela soppan? Den mest mänsklige?  Jag vet inte.
Jag vet faktiskt inte.

Men nog har Mozart och Da Ponte här skapat en minnesvärd typ.

                                                                 * * *

Don Giovannis förvandling till ensorts hjälte just i sin undergång, då?
Ja det är ju det. Helt plötsligt uppträder något i djupare mening mänskligt hos denne ytlige opportunistiske egoist, just i hans sista Nej, hans vägran att försöka slingra sig undan, hans överraskande mod.
Detta har det skrivits hyllmeter om, jag vet.
Och ändå, ändå, griper det tag.
Man vet vad som skall hända, man har sett det förr, och man vet som sagt att lärda män och kvinnor har analyserat och spekulerat, prövat och omprövat, fastslagit och rivit upp.
Och ändå griper det tag.

För den blixtbelysning det kastar över vad vi trodde oss veta om Giovanni, om en människa, om det mänskliga. Det plötsligt djupet. Inte det som DG sjunker ned i, den eld som förtär honom, utan det som finns i en människas inre.
Det är stort.

                                                                 * * *

Detta är nog den enda opera där jag kan sitta och fundera över figurerna, deras relationer, deras sanningar, om intrigens gång och dess möjliga, tänkbara, orealiserade alternativa vändningar; över dess innebörder och moral, till och med dess budskap, något som annars är en tankefigur som jag är ganska skeptisk emot, inte minst när det gäller väl över 200 år gamla underhållningsstycken.
Därför handlar dessa nedslag inte så mycket om föreställningen på Stockholmsoperan den 4 april som om pjäsen Don Giovanni.
Det överraskar mig en smula.

                                                                 * * *                                                                


Men föreställningen, uppsättningen på Operan våren 2014, hur var den?
Den var bra.

Den var inte bedövande klubba-i-huvudet-fantastisk, men den var bra.

Ett antal riktigt goda sångare möts på scenen. Angelinis Ottavio har nämnts, det är en roll som jag annars aldrig riktigt har fått syn på förut.

Yana Kleyn som Dona Anna… Sedan det allra första mötet med Yana Kleyn som Liu har hon varit en favorit. Troligen kommer aldrig något man får höra leva upp till hennes vidunderliga Signore ascolta den där gången. Men det är å andra sidan sällan som rollen ger en möjlighet att så till den grad dra ut de högt hängande klara tonerna över svindeldjup som där. Hon är fortsatt lysande. Även om jag ända till hennes och Ottavios duett – eller rättare deras ariamöte Non mi dir och fortsättning – i mitten av andra akten satt och funderade på om hon inte skulle gjort sig ännu bättre som Elvira eller Zerlina.

Ellen Rombos Elvira är av oklar anledning framställd som ensorts kvinnlig nörd, vars obligatoriska glasögon åker av och på. Det känns inte helt nödvändigt, men Rombo förvaltar uppgiften förträffligt.

Masetto, Zerlina, Kommendören, DG själv, goda insatser allihop. Kanske slår det inte riktigt lika starka gnistor som det ibland kan göra  kring de förstnämndas så politiskt inkorrekta duett som inleds med hennes Batti, batti o bel Masetto, men bra är det.

Orkesterdiket är av någon anledning lite glesare besatt än det brukar vara. Vi får hoppas att det inte är ett sparbeting som slagit igenom, för visst känns det också lite lite tunnare än det brukar göra. Naturligtvis låter det bra, det återstår mig ännu att gå hem besviken över Hovkapellets insats, men som sagt lite mera fyllighet hade känts ännu bättre.
Lite tråkigt var det att pukslagaren flyttat från höger till vänster sida; det gjorde det svårt att följa hans insats utan att luta sig våghalsigt över räcket – det som annars är ett underhållande inslag vid operabesöken.


                                                                  * * *


Så är det dethär med tidsplaceringen
Jag älskar Kaspar Holtens Juan där handlingen helt och hållet är förflyttad till en modern storstad (att det råkar vara Budapest som staterar i den rollen bidrar måhända en smula) med de konsekvenser för översättning och regi i övrigt som det ger, inklusive strykningar.
Och jag har full respekt för att spela pjäsen i konsekvent 1700-talsmiljö.

Det mellanläge som Operan har valt är jag inte lika förtjust i. Med i stort sett samtida kostymer, med en högst modern pistol och med en filmkamera på scenen blir talet om svärd och slott en smula malplacerat. Att inte tala om nyuppförda porträttlika statyer. Vilket förstärks av att dekoren även i övrigt svävar en smula, från inledningens rad av kaklade toalettbås till den antikiserade pelarskogen i andra akten.
Det är ingen upprörd eller kraftfull invändning. Bara att det känns en smula onödigt. Måhända är avsikten att fästa vår uppmärksamhet på det tidlösa i dramat?
I så fall slår det fel på denne åskådare, som tycker att just tidlösheten lyfts fram om man placerar det entydigt i en given tidsram och låter publiken själv känna att det kunde vara här och nu, och där och då, och alla tider.

                                                                  * * *


Som helhet: en riktigt bra föreställning av en fantastisk opera.

                                                                  * * *

Yana Kleyn som Dona Anna.                                                                                          Foto Bengt Nyman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar