Är efter en ohemult lång
tid färdig med det senaste i min klassiker(om)läsning.
Thomas Manns Buddenbrooks.
Det var en ganska blandad
upplevelse.
Somligt känns bara lika
passerat som det 1800-tal där romanen utspelas (och vars stillastående
värderingar nu vräks över oss på nytt).
Annat känns fortfarande
levande, livande, livgivande.
Som – paradoxalt nog,
får man väl säga – skildringen av tyfusens verkan på de allra sista sidorna.
Eller andra partier där
förloppet liksom tätnar och språkets intensitet skruvas upp.
Det finns exempelvis skildringar
av musiken och dess verkan som talar även till en tämligen tondöv läsare.
Den ödesmättade nedåtgående
spiralen med dess oundvikliga motsättning mellan konsten och det praktiska
livet, handlingen och eftertanken, profiten och känslan, känns dock ganska
främmande. Hela det sceneriet ryms ju inom
en borgerlig ram från anno dazumal som vi är vana att betrakta på avstånd,
stundom som ett flimrande laterna magica-spel, stundom som i en frusen
interiörmålning.
En sak jag slås av, när
jag samvetsgrant pressar mig igenom de närmast oändligt vindlande skildringarna
av rummen där protagonisterna rör sig, av möbleringen och utstofferingen,
skildringar följda av lika omsorgsfulla beskrivningar av dessa protagonisters
kläder, deras gestik, deras förflyttningar genom de välmöblerade rummen och
upplysta salarna, är hur all denna verbala åskådlighet blir som ensorts
scenanvisningar för en aldrig inspelad film; och det leder till insikten att
dessa utmejslade borgerliga romaner, bland vilka Buddenbrooks bildar ensorts
höjdpunkt och samtidigt ensorts början på slutet – den utkom bara tre år före
den märkliga junidag som Joyce gjorde till föremål för Ulysses – alltnog, att
dessa borgerliga romaner naturligtvis var sin tids tv-serier.
Där man gick in i
berättelsen, tog till sig de agerande,
kom att betrakta dem som ensorts bekanta, engagerade sig i deras öden, hyste
hopp om deras framtid eller oro för deras öde, påverkades av deras smak och
manér, tog efter deras vanor. över huvud taget släppte in berättelsen i livet
och levde med den, så som många tycks göra med olika tv-serier i dag och i går –
och det vare sig vi talar Downton Abbey, Top of the Lake eller Seinfeld.
I dag gör kameran det
mesta av det arbete som Thomas Mann – eller Balzac eller Turgenjev eller Henry
James – fick göra med flödande ord i vindlande stycken, men jag tror att textens
funktion för publiken i mycket var det samma: ett fönster in i den fiktion man
på något vis upplever som verkligare.
Och givetvis ett
samtalsämne vid de salongsbord som var den tidens facebookuppdateringar.
Så kan man tänka.
Men tyckte jag om boken?
Jag vet inte. Jag tycker
det känns bra att ha läst den, jag känner mig lite lite klokare (mindre oklok),
lite lite rikare efter läsningen.
Jag blev också lite
sugen på att besöka Lübeck och se platserna. Det är länge sedan jag var där.
Men var den bra?
Jag vet faktiskt inte.
Och vad är nästa
läsuppgift?
Det vet jag inte heller.
Funderar lite på Pär
Rådströms samlade oeuvre, tror att jag har de flesta här hemma. Det bör inte ta
någon oöverstiglig tid; på gott och ont är tuggmotståndet mindre än hos den
unge Mann.
Vi får väl se.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar