torsdag 5 juni 2014

Fler bilder av Karin Karsvall

Nyligen berättade jag ju om min födelsedagspresent, en bild av konstnären Karin Karsvall. 
Då nämnde jag att min riktiga favoritbild tyvärr inte är till salu, den hänger i gamla skolan i Ytterberg.
Men jag har i alla fall hittat ett foto av den:


Det är svårt att uttrycka och förklara vad som fångar mig i den här bilden. Men det är något med hur det gröna övergår i det blå, hur landskapet sträcker ut, hur nära och fjärran och oändligt spelar med varandra.
Och det är också något med hur denna bild, som består av tygstycken applicerade på varandra och stygn sydda över dessa stycken, hur denna bild så exakt kan avbilda det verkliga faktiska landskapet, den syn man möter när man står på en höjd, hur bilden så kan bli ett med det avbildade. All verklig konsts mirakel. (Och det behöver alls inte handla om "föreställande" konst som här).

Naturligtvis finns det ett romantiskt drag i detta, kanske hos både konstnär och betraktare; men det är inte sentimentalt.


Jag tog ett antal bilder av andra verk på den där utställningen vi var på för några år sedan. Här en fjällbild:


Jag gillar de där spirorna - Kung Karl eller lapp-, jag vet inte riktigt vilket - som liksom själva betraktar bilden som de är en del av. Och man känner lätt vind och den korta sommarens dofter.


Och hur många sådana här små åar har man inte åkt förbi?



Skogen och högfjället...


...men också skärgården (fotot gör tyvärr inte originalverkets ljusspel full rättvisa)


Och så den bild vi  faktiskt köpte (en av dem, vi gav bort en också):


Jag kan nästan känna säckens tyngd på ryggen när jag ser den där. Och allt det andra.


Utstigen från utställningen den gången tog jag också några bilder i omgivningen. Här en som visar utsikten - en av dem - från Ytterberg. Och kanske säger något om inspiration, bakgrund och rötter.
Eller så säger den dig ingenting alls, vem vet?




________________________________________

Obs att jag förstås inte har några rättigheter till de här bilderna (originalen), utan bara vill passa på att sprida lite information om en konstnär som jag uppskattar och om hennes verk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar