En sak
som ibland förbryllar mig är hur lite den s.k. digitala revolutionen verkar ha
påverkat berättandet.
Jag tänker då på det skrivna, litterära. Romanens formvärld, för att låna en klassisk boktitel.
Jag
minns att det var en av mina första tankar när jag vid mitten av 90-talet
stiftade bekantskap med webben, dess hyperlänkar med deras plötsliga sidskutt i
rum och tid, och efter hand också mångfalden av medieformer inbäddade.
Jag
tänkte: hur måste inte detta förändra
romanen!
Själv
hade jag vid det laget lämnat författardrömmarna, de professionella, bakom mig,
men jag hade ägnat ämnet tillräckligt mycket tid, både som publik och som
berättarwannabe, att det omedelbart slog mig.
Det var
ju samtidighetsproblemet i det närmaste
upphävt, det som min favorit EJ hade brottats så med.
Visst följer varje handling fortfarande någonsorts efter-vartannat, men
det gör ju i den meningen alla våra handlingar i den här
illusionen som vi kallar tiden.
Viktigare var att antalet möjliga vägar genom
denna tidsillusions flöde helt plötsligt mångfaldigades; och framför allt och
som en följd: att tanken på en entydig riktning
upphävdes.
Det
förvånar mig att avtrycken inte har blivit större.
Visst
har jag förstått att experiment av alla de sorter har gjorts.
Här och
där.
I den
ena eller andra riktningen.
Men i
det stora hela är berättandet fortfarande det samma som det var på modernismens
höjdpunkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar