I
efterdyningarna av flera artiklar kring vilka vi nu är, vi som bor i det här
landet, och vilka som passar in och vilka som inte anses göra det, och på vilka
grunder, slås jag av svårigheterna att avgöra vilka ord och uttryck som är
acceptabla.
Vilka som vi
kanske får leva med, vilka som behöver rensas ut. Och hur det skall ske och vem
som har rätten att bestämma det.
Det kanske är
en skitsak jämför med mycket annat som händer i vår vrånga värld, men tanken
vill inte släppa.
Det finns ett
sluttande plan här, och jag undrar ibland hur man alls skall kunna hålla
balansen.
Jag tänker
till exempel på tillmälen till andra människor, särskilt bland unga, bland barn
och ungdomar.
I en av de
mest delade artiklarna nu handlar det om N-ordet. Naturligtvis skall ingen
behöva höra detta som öknamn. Det är helt otroligt att det skall behöva sägas.
Förvisso må
man minnas att den tiden är närmare än vad många tror, då N-ordet uppfattades
som det neutrala, icke-diskriminerande ordet för svarta. Men det ÄR en passerad
tid.
I dag lever vi
i en verklighet där även gamla stela gubbar som jag utan problem kryssar undan
det. För mig personligen blir det dock aldrig ett nedsättande ord - jag tänker på
Martin Luther King - men för andra är det, för de drabbade, och det räcker nu
för mig.
Och dessutom,
även i den tiden var ett öknamn ett öknamn.
Samtidigt är
det faktiskt här nånstans som det börjar krångla lite.
Är det så
enkelt som att det enbart är rasistiskt präglade tillmälen som måste stoppas -
N-ordet, J-ordet, Z-ordet?
Det kan se ut
som en hyfsat lätt avgränsning. Men den upplöser sig snabbt i gränsdragningsproblem
för den som så önskar. Eller den som bara låter tanken fara vidare.
"Tattare"
är knappast ok, men tänk om någon mer insatt elaking kallar vår protagonist för
Tataren?
Och i vår
närhet - är norrbagge mer ok än danskjävel? Får man kalla sin polare med
grekiska rötter för "turken" när man vill jävlas med honom?
Och vad med
skåningen som kallas "dansken"?
Men det här är
inte min poäng.
Det som skaver
hos mig är alla de andra öknamnen. Varför skulle glasögonbäraren och den
rödhårige få karakteriseras enbart genom detta enda attribut, på sätt som
ofta(st) är solklart kränkande?
Att inte tala
om alla de som vid vartenda tilltal hånas för sin kroppshydda, för att de är
mycket eller bara lite överviktiga, eller - vilket kan upplevas som lika
kränkande, tro mig - för sin tunnhet.
Populära
kränkande tillmälen kan också handla om - upplevd, pådyvlad - avvikelse från
normalintelligensen. Hur många har inte vandrat genom skoltiden med sådana namn
klistrade på sig, klibbande vid sig?
Jag vill inte
bagatellisera rasismen, varken den grova hårtslående eller den mer gömda och på
sin höjd halvmedvetna. Jag har och har haft för många utsatta i min närhet för
det.
Den skall och
måste bekämpas, på många nivåer.
Men jag vill
problematisera den utopi som synes ligga under många utbrott på debattsidor och
bloggar, i inlägg i sociala medier eller kommentarsfält - drömmen om att kunna rensa ut allt det onda.
För att
utopier skall ha något värde måste de förbli utopier. De där som håller på att
förverkliga utopin är sällan något bra sällskap.
Den som
eftersträvar absolut renhet kommer att hamna i utrensningar.
Jag vill slå
ett slag för den pragmatiska hållningen. Att försöka någorlunda enas om, och
fastslå, att här, nånstans här går gränsen för vad som är acceptabelt i vår
tid, i vår miljö.
Och ett slag
mot den sjuka som grasserar, den som yttrar sig i driften att tävla om vem som
kan hitta flest omedvetna rasister, sexister, homofober eller något annat som
få av oss vill vara.
För att sedan försöka
dra ned brallorna på dem, i ett tonfall som en kvällstidningslöpsedel: ”Ditt
matrecept kan vara dold rasism”.
Ett slag för
det goda samtalet om vad som funkar.
Vad som är
totalt åt helvete, vad man bör vara försiktig med, och vad vi får leva med
tills vidare.
Om
föränderliga och diffusa gränser.
Ett samtal där
vi försöker se till att alla får vara med.
Och där ingen ensam har
tolkningföreträde
Tack för ordet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar