söndag 21 december 2014

Inträde


Läser Östergrens inträdestal i Akademien över företrädaren Ulf Linde.
Och noterar flera intressanta saker.

För det första att han nästan lyckas göra mig intresserad av den gamle surkarten och prettogubben Linde, vilket ingen riktigt lyckats med förut.
Allra minst denne själv.
Men en aristokratsnobbig smak för kubism och jazz är ju inte heller riktigt men grej.

För det andra att han citerar, förutom Linde själv, tre av mina poetiska husgudar - i tur och ordning TS Eliot (ur The Dry Salvages) , Hjalmar Gullberg (Häger på bryggan) och Lennie Cohen (de ofrånkomliga raderna om ljuset ur sprickan i allt, från Anthem).

Denna andra insikt kanske har ett samband med den första.
Eller inte.

Det tredje och viktigaste är den underbara minnesvärda meningen: "Jag måste ha varit en konstig ung man, ty redan då tänkte jag på Johannes av Korset".

Den skall jag memorera och använda vid behov.
Jag måste ha varit en konstig ung man, ty redan då tänkte jag på Johannes av Korset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar