Tredjedag jul på Operan. Massor av barn och ungdomar.
(Har vi hamnat på någonsorts barnföreställning?
(Har vi hamnat på någonsorts barnföreställning?
Jag vet inte.)
Uppsättningen av Trollflöjten är i grunden samma som den som vi såg för något år
sedan, om än en hel del sångare är roterade. Vivianne Holmberg som gjorde
Papagena den gången är Pamina nu; några
är helt utbytta, åter andra är de samma. Jens Persson som Papageno till
exempel.
Den gången kom vi från Folkoperans lyteskomiska men glädjelösa
slapstick, och fann uppsättningen vid Gustav Adolfs torg befriande tillgänglig.
Den här gången är det lite mer som skaver.
Den här gången är det lite mer som skaver.
Inte de dagsaktuella anspelningarna – ”Stefan Löfven har
sagt att det inte blir något nyår” – och inte heller att man tar ut de komiska
svängarna mer med dialektlustigheter och andra blinkningar.
Nej, snarare har det som kändes lite egendomligt förra gången
växt och blivit mer problematiskt nu.
Jag kan fortfarande inte begripa varför Sarastros brödraskap skall vara scouter.
Om avsikten är att göra dem barnsliga och lite larvigt pojkaktiga, så svär det mot resten, eftersom texten fortsatt låter dem tala i högtidliga termer om godhet och sanning, som ett frimurat brödraskap av 1700-talsmodell.
Jag kan fortfarande inte begripa varför Sarastros brödraskap skall vara scouter.
Om avsikten är att göra dem barnsliga och lite larvigt pojkaktiga, så svär det mot resten, eftersom texten fortsatt låter dem tala i högtidliga termer om godhet och sanning, som ett frimurat brödraskap av 1700-talsmodell.
Och om, å andra sidan, man vill lyfta fram det lite otäcka
elitistiska och hårda i brödraskapet, då strandar det helt mot slarviga scouthonnörer och bonnig
dialekt.
Förvirrande, som sagt.
Inte heller tycker jag att björnkostymerna hjälper mig att
förstå dramat.
Nu är ju Trollflöjten som pjäs i grunden en närmast ospelbar
soppa, men min upplevelse är att det blev än mer nummerrevy än tidigare.
Till det bidrog givetvis de kraftfulla applåderna efter varenda aria och varje orkesterinsats. (Dock var det ingen som prompt skulle vara först med att ropa ”Bravo”. Det kan man vara glad över.)
Till det bidrog givetvis de kraftfulla applåderna efter varenda aria och varje orkesterinsats. (Dock var det ingen som prompt skulle vara först med att ropa ”Bravo”. Det kan man vara glad över.)
Musiken är förstås vad den är, det är svårt att inte känna
en lycka vid Mozarts sida. Kapellet eldar på. Förra gången upplevde jag något
som jag då kallade en sorts knotighet
som jag inte hittade i dag; det kändes välbekant flytande, det mozartskt
självklara.
Eller annorlunda uttryckt: Uppsättningen kan vara hur förryckt som helst.
Musiken kommer att bära i alla fall.
Sångarinsatserna utan anmärkning.
Skådespeleriet väl godkänt.
Pausfikat bra, fast det nya systemet med förbeställning i nedre
foajén kräver egentligen att folk är mer disciplinerade än den genomsnittliga
småbarnsfamiljen på första gemensamma operabesöket är.
Vi satt på första radens fond, lite för att känna oss för
inför eventuella skiften av abonnemangsplatserna. Det var utmärkta platser, men
vår upplevelse är att det är mera volym uppe i vårt vanliga tillhåll på tredje
raden.
Kräver mer studier och ytterligare eftertanke.
Som helhet: Så trevligt det är att gå på operan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar