fredag 13 februari 2015

Inskriven Berättelse

Såja

Nu har jag - nyss har jag .- skrivit in de allra sista sidorna av min 70tals-privatroman  Berättelsen i datorn.
Fråga mig inte varför jag i grunden gjort det. En gång i tiden började jag projektet i syfte att bearbeta den för att se om det gick att göra något utgivbart av den, men det var på 90-talet och avstannade pga brist på tid och/eller övertygelse.

Men nu? Tjavars, fullständighetsmani och kontrollbehov kanske?
Och, så här mot slutet, tankar på att lägga ut bitar av texten här på bloggen.
Jag har ju alltid gillat att lägga ut texten ;-)

Fortfarande återstår att digitalisera en del av de anteckningar och tillägg/redigeringar jag gjorde i den processen, på 90-talet alltså; vet inte om det är nödvändigt eller om det kommer att bli av.

Men själva grundtexten som den förelåg i november 1977 finns där nu.
På något vis känns det bra. Jag vet inte riktigt hur eller varför. Men på något sätt.



Och så¨här börjar texten:

Gåta:
Liten mask sitter och gnager  Litet svart hål växer
Växer till sig, blir grop, sväljer och sväljer
Litet hjärta bultar i halsgropen stannar plötsligt
stilla vid varje möte
Liten tuva stjälper ut stora lass med frågor  Skalpeller,
splitterskärvor, förbisagda ord springer förbi och tillbaka
på snabba små råttfötter  Sönderslagna speglar plötsligt
stilla vid varje möte
Frågor  Ur glömskedyn och glömskeskyn  Råttfrågor, ja
Rop- och repfrågor  Hopsnört om halsen, lång jävla
svanhals, giraffhals  Ett sår i en snyftning, eller
ett sår, eller kanske en snyftning   Oanvändbart
Gyttja  Ovanpå gyttjan gyttja
Steg i trappan, steg i hallen, steg i korridoren
Steg ute på gatan, bortsteg, smattrande snattrande hårda
Bortsteg, kortsteg, trippande små hoppsteg
Bortifrån: bort ifrån
Hård vind från vattnet och vattnet torkar in, torr vind
från torrt vatten  Vart tar stegen vägen, vem stiger in
i stegen, ekon av pisksnärtar  Frågor
Liten svart mask gnager och gnager  Liten mager mask
växer sig stor  Liten liten gunga fram och tillbaka:
väntar, väntar inte, kommer  Kommer inte
Litet svart hål  Liten svart råtta dansar upp,
säger: jag har något att berätta  Liten hemlighet
Små svarta trådar till ett spindelnät, ett suddigt
snurrigt spindelnät  Dov summerton, väckarklocka
i en värkande tand  Frågor: skärvor, nålar, skalpeller,
skorpioner  Stickfrågor, splitterfrågor
Orden: hinner inte, kan inte, orkar inte
Måste ut  Måste in  Måste hinna  Måste lämna
Skulle vilja  Skulle vänta  Skulle måsta
Måste inte  Kunde pröva  Ville springa  Ville inte
Kunde dröja  Vara borta  Hinna undan  Vara borta
Vara borta  Vara borta
Steg i steg, på väg bort  Bortovaro
Ovaro  Vara borta
Varbildning
Steg i steg
Liten svart mask

Stor svart katt som jagar liten råtta 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar