onsdag 4 februari 2015

Sadeyed lady, det förflutnas ekon



På jakt efter något helt annat hittar jag några rader i ett gammalt dikthäfte från en annan tid i livet, en av de svåra passagerna. Och slogs av att jag tyckte det var riktigt bra.
Det är ju inte alla dagar som ungdomssynder upplevs så.

Den unge poeten har lånat formen och några av formuleringarna från en herr Zimmerman, men fyllt på med egna iakttagelser.
Här och där blir det ganska närgånget.
Ber om ursäkt om jag lämnar ut något eller någon, men det här är i alla fall så länge sedan att det är preskriberat. Om än ínte helt glömt.


DEDIKATION

Med dina finländska anor i arabiska kvarter
Och dina främmande vanor som ingen nånsin ser
Och din burfågelsblick varenda gång du ber
Hur kan du nånsin förklara dig?
Med dina drömmar om trappor som tar dig ända ner
Och din skrämda förtröstan på vad människor ger
Och din vacklande röst när du vågar be om mer
Å hur kan du nånsin försvara dig?

Med din tvärsäkra hållning till allt du just har hört
Och din ivriga försäkran att du ingenting har rört
Och dina drömmar av glas där allt plötsligt blir så skört
Vem skulle då kunna nå dig?
Med din lust att leva och din längtan att få dö
Och ditt hö som kött och ditt kött som hö
Och din uppdämda röst som aldrig sagt adjö
Vem ska då våga förstå dig?

Med dina bortglömda minnen i din älskares rök
Och dina eviga utflykter i grekiska kök
Och din dagliga ångest & dina nattliga besök
Hur skulle jag kunna mäta dig?
Med din längtan till leda och din tvekan till tröst
Dina flykter från tiden, dina resor mot öst
Och din älskares smak för fåglarnas bröst
Hur ska ens han kunna äta dig?

Med din rasande make, som steg för långt en dag
Och lämnade dig naken, ursinnig och svag
Och din älskares rader av ”jag” och ”jag” och ”jag”
Vem av dem ska kunna välja dig?
Å, du står med din tjuv, är på hans lista nu
Från en växande skugga till ett tvivlande du
Och du vet att du gör en rätt ömklig figur
Men viken drake ska kunna svälja dig?

Med dina blågrönblå ögon, som klockors loja klang
Och dina utsökt bedrägliga slumparrangemang
Med din själs stumma tvivel och din kropps engagemang
Som alltid fann nån väg att smyga
Ja, med din spöklika själ i din tvehågsna kropp
Och din totala olust att nånsin säga stopp
Och din dragning till svindeln du känt vid bergets topp
- och jag men min rädsla att flyga

Så, till slut
Är du förlorad
För en stumnande sångare
som aldrig riktigt kom
Men mitt lager av spruckna trummor finns kvar
Ska jag lämna dem hos dig?
Å sorgsenögda saga, säg mig, säg!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar