Hon heter faktiskt Christina Nilsson.
Och hon fyller hela salongen med sin rena sopran.
Det är nästan för bra för att vara sant. Vi kan inte låta bli att skratta lite.
Förhoppningsvis kommer ingen att trampas ihjäl när hon
sjunger, men jag tror att grevinnan Casa de Miranda från Snugge skulle vara
stolt över sin namne, som sjunger titelrollen i Aida med sådan bravur.
Annars är det inte mycket att skratta åt i den sorgliga
berättelsen om den etiopiska prinsessan, som just nu spelas vid Gustav Adolfs
torg.
Trots det råder en glammig stimmig stämning med revyapplåder.
Lite oväntat, och det gör tyvärr att ovationerna efter Christina Nilssons helt
strålande O patria mia inte riktigt
skiljs ut från det slentrianmässiga klappandet i alla tänkbara pauser.
Tre stycken
Tre stycken
Aida har tre stycken som står ut, som man kanske känner igen
sedan förut. Ett av dem är sannolikt operalitteraturens mest gnolade slagdänga.
Alla hanteras förträffligt denna kväll. Den oss tidigare
obekante Ivan Defabiani levererar en oklanderlig och engagerande Celeste Aida.
Hovkapellet sätter – förstås – en klockren version av Triumfmarschen – fast man undrar lite hur de skall hantera det om kungafamiljen skulle få för sig att vilja lyssna till denna prinsesshistoria, eftersom man positionerat de tre aida-trumpeterna i kungliga logen. Effektfullt, men som sagt, väldigt opraktiskt om majestäterna skulle bli sugna på underhållning.
Hovkapellet sätter – förstås – en klockren version av Triumfmarschen – fast man undrar lite hur de skall hantera det om kungafamiljen skulle få för sig att vilja lyssna till denna prinsesshistoria, eftersom man positionerat de tre aida-trumpeterna i kungliga logen. Effektfullt, men som sagt, väldigt opraktiskt om majestäterna skulle bli sugna på underhållning.
Men de stannar måhända hemma och följer Mello, vad vet jag.
Kvällens behållning är dock O patria mia som i Christina Nilssons tappning är helt hänförande –
jag hittar inget annat ord.
Hennes insats där kan vara det bästa jag har hört i huset
sedan Yana Kleyn gjorde Signore ascolta
för ett antal år sedan. I nivå, faktiskt.
Jag har redan uttryckt min förundran över att den ena
duktiga sopranen efter den andra stiger fram på scenen. Nu händer det
igen. Och detta är bestämt ett riktigt
kraftfullt genombrott.
Hon ställer den alltid pålitliga Katarina Dalayman i
skuggan, Dalayman som annars gör en riktigt riktigt bra Amneris och plockar ut
all plåga som tänkas kan ur sista aktens tvivel och ånger.
Man kan spela Aida som ett existentiellt drama, där de båda
huvudkontrahenterna slits mellan kärleken till varandra och kärleken till sina
respektive fosterländer, ett där osäkerheten och vacklan dominerar. Så inte här;
här är deras kärlek så dominerande att valet är uppenbart träffat från början.
Handlingen skildrar snarast den obevekliga vandringen mot undergången och de
(paradoxalt slumpmässiga) tillfälligheter som knuffar på den.
Mera Sofokles än Sartre, så att säga
Det känns helt riktigt
Fast i mall - nästan
Jag märker att jag nästan fastnat i en mall när det gäller operaföreställningar. Sångligt är det
bra eller väldigt bra eller nån gång lite blandat, Kapellet gör alltid en fläckfri
insats, bland har man gjort något kul med dekoren – men så, gud hjälpe mig, är
det själva uppsättningens idé,
iscensättningen, den bärande tanken eller bara den yttre gestaltningen.
Och nu är vi där igen. Den här gången är det kostymeringen
och utstyrseln.
Jag har inget emot om man försöker förflytta ett gammalt
stycke in i samtiden, fast jag personligen finner det onödigt, och tvivlar på
att ”det lockar ny publik” eller ”talar till de unga” eller ”förvandlar det
till ett drama för vår tid” eller vad den aktuella frasen nu är. Men då skall
det göras konsekvent och genomfört. Så att vi faktiskt befinner oss här och nu.
Inte heller har jag några problem med att man slänger in
någon avsiktlig anakronism, som verfremdungseffekt eller bara for the hell of it.
Men det här mittemellandet. Nej tack.
Folk med automatkarbiner samlas inte vördnadsfullt runt präster
som åkallar Isis när etiopiska styrkor hotar Memfis och Tebe. Världen funkar
inte så.
Scenografin är som ofta fyndig och egyptiskt enkel, även om
templen ibland kan verka gjorda mer av masonit är sten. Mycket maskineri är
det, och det är alltid kul. Inledningsvis blir jag inte riktigt klok på
varför olika aktörer befinner sig just där de gör, men det ger sig.
Det hindrar inte att det är en mycket sevärd – och framför
allt hörvärd – föreställning
Ni vet väl förresten att Aida inte alls uruppfördes i
samband med Suez-kanalens invigning?
Glampublik på tredje raden |
Christina Nilsson sjunger O patria mia vid säsongsupptakten
på Gustav Adolfs torg 2017.
Bra, men inte något i närheten av vad hon gjorde på torsdagskvällen:
_____________________________________________
Tidigare operatankar under säsongen:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar