söndag 28 september 2014

Den saknade dikten

När jag lägger in dikter här brukar det ju handla om de egna, som jag av någon anledning vill förmedla.  Inte så nu.
När jag skulle kolla ett citat upptäckte jag nämligen att en av den svenska poesins finaste dikter, Lasse Söderbergs oförglömliga Etsning för Evelyne, inte stod att finna på nätet.
En omskakande insikt.
Det vill jag nu råda bot på.

I hopp om att inte träda upphovs- eller andra rätter förnär - här är detta ljuvliga stycke dikt som har följt mig genom årtiondena:



      Häst och skugga,
      häst och skugga, min fröken,
      ett vitmenat hjärta i en omöjlig kropp,
      en gammal häst som släpar en tung skugga

      Lyssna! Havet är en väldig berså,
      en sällsam musik av fiskar och telefoni
      havet är ett citronträd med galna fåglar
      Ibland ser man en ö dricka ett skepp,
      ibland ser man solen svälja en örn
      och en flicka promenera mellan kyrkan och fikonträdet

      Häst och skugga, 
      häst och skugga, min fröken,
      och skymningen med färg av vattenmelon
      som erövrar våra ögon, våra trötta ögon

      Vi har sett städer, städer, städer!
      Den gamla hästen drömmer med tvåtusen ögonlock
      under det viskande hjulet
      Ibland upphör hästen att vara skugga, min fröken,
      ibland upphör skuggan att vara häst


(Lasse Söderberg: Etsning för Evelyne,
citerad efter "Sex unga lyriker", Sthlm 1954)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar