Så blev det en helg i kulturens och naturens tecken, med en
släng av medborgarskap
i söndagssolen därtill
På fredag kväll Idomeneo
på Drottningholmsteatern. Kanske inte någon av Mozarts mäktigaste prestationer –
han var visst 24 när han klämde ihop den, f.ö. – men absolut bra nog för en relativ
operanovis som jag.
Och Mozart är ju när man lägger ihop summorna alltid Mozart. (så till den grad här att man då och då känner igen små slingor, teman, melodilösningar, dock utan att kunna placera dem).
Och Mozart är ju när man lägger ihop summorna alltid Mozart. (så till den grad här att man då och då känner igen små slingor, teman, melodilösningar, dock utan att kunna placera dem).
Till upplevelsen tillkommer lokalen. Man kan frossa eller
avstå från att frossa i de historiska sammanhangen och berättelsen om hur denna
institution bevarats närmast oförändrad från 1700-talet – men man kan inte
komma ifrån att det är en speciell upplevelse att sitta där i den smala
sluttande salongen och känna snarare än höra det ålderdomliga maskineriet
knaka.
Eftersom vi av respekt för trafikens möjliga komplikationer
tagit oss ut till Lovön ganska tidigt fick vi också tid till en stund promenad
i parken; det finns många sämre platser än att fördriva en ledig stund än Drottningholms
slottspark en ljum sensommarkväll.
Föreställningen var fin, det var den.
I recensioner hade anmärkts på teaterdelen av spelet, hur
det inte hängde ihop, och det kanske är sant, men herregud, vem såg någonsin en
operaintrig som hängde ihop?
Sångarinsatserna
var bra. Upplägget att låta en mezzosopran sjunga den unge mannen Idamante är
tydligen en vanlig modell. Det fungerar utmärkt här. Katija Dragojevic bär dramat som pågår runt henne
(honom).
Malin Byström briljerar i en stundtals nästan farsartad
framställning av den hispiga och till sist skvatt galna Elettra, en roll som
förvisso är något svårinpassad i förståelsen av dramat (och som ligger väldigt
långt från den ödesmättade tunga tragiken i Orestiens värld).
Och
Marianne Hellgren Staykovs unga Ilia har en matter-of-factly och
vardaglig sårbarhet som väl matchar hennes enkla nutidssdräkt (annars ett slitet grepp
som jag normalt är sååå trött på).
Och
så är det Hovkapellet. Hur de lyfter fram den mirakulösa exakthet som
alltid finns hos Mozart, den här svindlande upplevelsen av att det är just
så som det skall vara, just i det ögonblicket, just på det viset.
Och
de fyller den lilla lokalen med denna upplevelse, med detta ljudande, med all
denna klangens självklarhet.
Ett
mirakel som denna ensemble upprepar gång på gång.
Sedan
är det något lite problematiskt med avslutningen av pjäsen. Den kulminerar i en
dramatisk scen när Elettras kjol förvandlas till ett blodrött hav (av lågor?)
innan hon sjunker ner i underjorden, inte alldeles olik Don Giovanni.
Det är
magnifikt och känns som ett logiskt slut.
Men
efter det följer en förvisso välgjord scen där Idomeneo i sin ensamhet tror sig
tala till sitt folk, en scen av utsatthet och sårbarhet och sorg.
Den
kanske är tänkt att fungera som en närmast fristående coda, ett stycke scen
utanför scenen.
Men om så är tanken bleknar den i skenet från föregående scen.
Och blir lite hängande.
(Det
är för övrigt något av samma sak i DG, där vi får lite småprat mellan övriga
deltagare efter huvudpersonens nedsjunkande i underjorden, ett småprat som känns ganska överflödigt).
Som
helhet: synnerligen njutbart.
_____________________________________________________
En
förvirrande och fascinerande tanketråd löpte fram mellan medvetet och
undermedvetet genom kvällen: hur de olika tidsplanen samspelar. Man ser något som känns som mytiskt gestaltad
historia, och fångas i frågor.
Är det pjäsberättelsens ursprungliga då-plan,
den mykenska folkvandrande bronsålderns tid, eller är det den homeriska
gestaltningens mörka århundraden fram mot tidigklassisk tid, eller kanske mest
den klassiska epoken, tragödernas tid?
Eller är det bara librettistens stökiga sena 1700-tal när upplysning brottas med l’ancien regime-tröghet och romantik i vardande?
Eller vår egen nutid, nästan-nutid, just denna uppsättning men också dess föregångare i iscensättningarnas böjliga tradition?
Eller är det bara librettistens stökiga sena 1700-tal när upplysning brottas med l’ancien regime-tröghet och romantik i vardande?
Eller vår egen nutid, nästan-nutid, just denna uppsättning men också dess föregångare i iscensättningarnas böjliga tradition?
Svar får man
kanske inte när man sitter där på sin hårda bänk, och skulle ibland kanske inte
ens få om man gick till källorna och studerade, men det hindrar inte tankarna
att löpa, befriade från tidens bojor av det lätta mozartska som salongen svävar
i.
Ett enda
exempel, (ett som kanske faktiskt har
ett svar fast jag inte känner det):
Det dyker upp ett sjömonster som ödelägger stora delar av den stad på Kreta där dramat utspelas. Det härjar och förgör, dödar och river ned.
Det dyker upp ett sjömonster som ödelägger stora delar av den stad på Kreta där dramat utspelas. Det härjar och förgör, dödar och river ned.
Det kunde
vara en närmast arketypisk myt-gestaltning av jordskalv med åtföljande
flodvågor, just sådant som vi vet faktiskt drabbade Kreta under den tid som är
berättelsens mest grundläggande tidsplan.
Men är det verkligen det? Eller är det librettist Varescos påhitt?
Men är det verkligen det? Eller är det librettist Varescos påhitt?
I confess I dont know, som LC skriver.
Och på den
vägen är det.
Ett tankens
ledmotiv som löper längs med föreställningens linjer.
Spännande och alldeles lagom skavande.
Spännande och alldeles lagom skavande.
__________________________
För att inte helt spräcka min image som surgubbe skulle jag vilja uppmana de ansvariga att se över organisationen av paus-serveringen.
Kaos kan vara gemytligt. Så icke här.
Kaos kan vara gemytligt. Så icke här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar