Operahuset |
Vi tog bussen från slussen, ut i försommargönskan vid Gäddviken för att se Operans utlokaliserade föreställning av Purcells Dido och Aeneas.
Det skall
först sägas att detta är en ungdomsföreställning, en uppsättning riktad till en speciell publik. Vi ingår
egentligen inte i målgruppen.
Man har således
bearbetat den, med talscener som växlar mellan det pedagogiska och det
dramatiska (på ett inte alltid självfallet vis) men egentligen inte kortat
föreställningen.
Den tar fortfarande ungefär en timme att spela.
Men jämfört med en traditionell föreställning är det mycket tystnad. Laddad tystnad som kontrahenterna rör sig i. Tystnad fylld med skilda känslor allteftersom dramat rör sig: oro, misstänksamhet, nyfikenhet, kärlek, ny oro, saknad, sorg. Det är ofta effektfullt och skulle kanske kunna nyttjas mer även i traditionella uppsättningar.
Den tar fortfarande ungefär en timme att spela.
Men jämfört med en traditionell föreställning är det mycket tystnad. Laddad tystnad som kontrahenterna rör sig i. Tystnad fylld med skilda känslor allteftersom dramat rör sig: oro, misstänksamhet, nyfikenhet, kärlek, ny oro, saknad, sorg. Det är ofta effektfullt och skulle kanske kunna nyttjas mer även i traditionella uppsättningar.
Ur operan
har man plockat fram ett teaterstycke fullt av musik; och till skillnad från ”moderna”
operor med en handling som hänger ihop och rör sig framåt (om man nu accepterar det
där med gudar, ödet & sånt). Det
fungerar.
Det fungerar faktiskt väl.
Det fungerar faktiskt väl.
Några ord om
salen: vi sitter i en cirkel, avbildande en klassisk teater, sluten så när som
på det segment där den lilla men effektiva orkestern sitter. Runtomkring oss, ovanför oss, projiceras
bilder, från dagens kartagiska ruiner, från en skog på en ö någonstans i
Östersjön och ibland mer abstrakta bilder. Det spelar med i dramat, särskilt
när man inte tänker så mycket på det.
En liten
störning kommer av det inte helt begripliga totalförbudet mot att ha sina skor
på sig under föreställningen. Det är en varm försommardag, och när sådär 250
personer samtidigt tar av sig skorna efter att ha vankat runt på stan en varm
försommardag frigörs doftämnen som åtminstone inledningsvis har en lite negativ
verkan på koncentrationen.
Musiken, då,
musiken???
Jodå. Vi skulle inte sätta oss på bussen ut till
Gäddviken – som dock inte är så långt ut som jag först fått för mig – om det
inte vore för kärleken till den här musiken.
When I’m
laid har följt mig ända sedan Gösta Oswald presenterade mig för Dido ca 1971 i sina underbara och svårbegripliga Christinalegender. Den var en av mina första ledsagare in i den klassiska musiken i allmänhet och
barockens i synnerhet. och via den
alltså resten. (Ni som följde låt-bloggen hittade den på tionde plats).
Det är väl
tillvarataget, sångerskorna gör båda bra ifrån sig - i talpartierna är Belindas
breda sydsvenska lite störande men sången bär fint – och det är svårt att inte
överväldigas när Dido står fem meter framför en och strålar ut Remember me, remember me, but oh forget my
fate!
En helgjuten
Dido.
Det hela är
alldeles så bra som det kan vara, i detta format. Små inskott av nyskrivet fungerar; det kanske
inte är så långt mellan barocken och expressionismen i alla fall?
Sången sker
på engelska, med något undantag vars funktion jag inte förstår när man övergår
till svenska. Engelskan verkar ganska medvetet högtidliggjord, ”barock”. Mig
stör det inte, men jag undrar om inte ungdomspubliken som denna uppsättning
vänder sig till skulle uppskatta en mer avslappad modern variant? Fast det är
ju inte för mig att döma. Kanske faller sig det bara naturligt i förhållande
till själva sjungandet.
Uppsättningens
begränsade format betyder att man gjort sig av med kören. Belinda får dubblera
som ensorts kör. Det fungerar så där.
Den
självklara återknytning till det antika dramat som relationen kör/solister
skapar går förlorad. En del vackra körpartier försvinner.
Särskilt går
det ut över With drooping wings som normalt kommer som en lätt svalkande hand
över pannan efter den febriga sorgen och smärtan i When I’m laid.
Aenas blir
här nästan till en ren talroll; förutom agerandet som Aenas bär han huvudansvaret som styckets resonör.
Hans sjungande är ju måttligt även i traditionella uppsättningar, men här blir
det nästan överraskande när han helt plötsligt börjar sjunga några gånger.
Aenas är
annars på sätt och vis föreställningens fullträff – föreställningen sedd som
teater , alltså.
Kardo
Razzazi ser med sitt långa hår och sitt skägg ut som han stigit rakt ur någon svartfigurig vas
med motiv från Iliaden, och hans tonfall träffar Främlingens, den efter hand anpassade
men ändå alltid främmande Främlingens.
Han lyckats nästan sömlöst röra sig mellan den agerandes roll och den berättandes, vilket inte kan vara alldeles enkelt. Vivianne Holmbergs Belinda har lite svårare med detta; hon blir liksom kvar inne i rollen.
Han lyckats nästan sömlöst röra sig mellan den agerandes roll och den berättandes, vilket inte kan vara alldeles enkelt. Vivianne Holmbergs Belinda har lite svårare med detta; hon blir liksom kvar inne i rollen.
Föreställningen
sedd som teater, var det. Här har jag min enda lite tyngre invändning. Den
marknadsförs som ett försök att väcka och bearbeta frågan – ”hur vill jag bli
ihågkommen?”, ”vem vill
jag vara hos dem som är kvar när jag är borta?”.
Så inleds
också föreställningen, med att Aeneas och Belinda ställer dessa frågor till
oss.
Kanske
räcker det, för den som är mottaglig, jag vet inte.
För mig
väcker även denna föreställning – i den mån jag alls bearbetar moral,
ställningstaganden, existentiella frågor efter den – snarast de gamla vanliga
som handlar om vilka lojaliteter vi har och vilka vi sätter främst, vilka
krafter som kastar oss runt i livet (och undran i vilken utsträckning vi själva
påverkar dem eller bara är deras lekbollar), och förstås om kärlekens janusansikte.
Det är ju
inte så illa.
Men minnet,
det som blir kvar efter askan?
Det är nog
ett helt annat skådespel.
Bonus: Jessye Norman som Dido
Och en inspelning av hela operan (enbart ljud):
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar