Inte nog med det: vi har varit en del av denna nya trend i
decennier.
Det handlar om att resa långsamt, eller åtminstone lite
långsammare; slow travel som det
heter på tidens svenska språk.
I grunden handlar det, tror jag, om att låta färden ta den tid den tar.
Att inte mer se transporten till ett mål som ensorts hinder som
skall övervinnas, utan en del av själva reseupplevelsen.
Det har vi ägnat oss åt så länge vi har rest tillsammans, Ja, jag
är uppfödd med den sortens resande.
Det har aldrig varit bara min flygrädsla som gjort att jag
föredragit att färdas på marken, även om den givetvis har spelat in; det
handlar också om att låta kropp och själ vara med i förflyttningen.
En sådan enkel sak som att faktiskt se landskapet förflyttas och förändras medan man färdas.
En sådan enkel sak som att faktiskt se landskapet förflyttas och förändras medan man färdas.
Jag vill nu inte sätta mig på höga hästar och predika min – vår –
förträfflighet. Det är bara det att jag aldrig har fattat att man kan se det på
andra sätt.
Resan börjar ju i det ögonblick man låser ytterdörren, och fortgår tills man stoppar in nyckeln igen.
Resan börjar ju i det ögonblick man låser ytterdörren, och fortgår tills man stoppar in nyckeln igen.
Helt enkelt har jag aldrig reflekterat över att det skulle
finnas andra sätt att betrakta det
Men - "Resan blev helt plötsligt en upplevelse i
stället för ett nödvändigt ont" säger en man i dagens SvD-artikel om tanken
med slow travel.
Och han är då ett exempel på någon som tänkt om. Och börjat göra det som alltid varit naturligt för mig – färdas på marken.
Och han är då ett exempel på någon som tänkt om. Och börjat göra det som alltid varit naturligt för mig – färdas på marken.
Han har till och med åkt som passagerare på en lastbåt. Det ni!
Det har A-L till sin ledsnad inte gjort sedan 1961, något hon brukar återkomma till. Vi hade länge ett klipp på anslagstavlan i köket om hur
det kunde göras, men det blev aldrig riktigt av, dels för att det tyvärr är
väldigt dyrt, dels för att vi inte hade några sådana resmål. Nu har vi förlorat
klippet.
Artikeln i Svenskan, illustrerad med en fin bild från Göta Kanal
som vi länge har samlat ihop oss för att få tid och råd med, listar fyra
centrala punkter för slow travel, och vi känner nästan löjligt väl igen oss i
tre av fyra; en femte och en sjätte skulle jag vilja lägga till – en av dem
finns redan i artikeln men saknas i listan.
1. Välj ett kvarter och upplev där.
Jotack,
stråken runt Akacfa utca känns väl ingångna vid det här laget. Studentpuben vid
hörnet mot Wesselnyi, affärerna i den gamla saluhallen, vinbutiken om hörnet på
Dohanyi, den ”tyska” krogen i hörnet Akacfa/Dohanyi, apoteket där Wesselnyi
mynnar i Ringen, Corvin-varuhuset vid Blaha ter, Fülemüle, naturligtvis Sróf Pub borta på
Kertesz ut, allt det där.
Våra kvarter, liksom.
Våra kvarter, liksom.
Eller
Giudecca, den gången.
Eller
trakten runt nedre Schönhauser Allée nu senast.
Finns det något annat sätt att ta till sig en stad?
Finns det något annat sätt att ta till sig en stad?
2. Res lätt
Njaae,
se… Vad menas med lätt? Är det inte flygresenärerna som måste resa lätt, de där
som åker med bara handbagaget för att slippa lågprispiraternas överraskningskostnader?
Jag
gjorde min värnplikt som light-resenär under tågluffartiden, och framför allt på
den där vesparesan med O, där jag hade tre veckors packning i en axelremsväska
märkt PUMA.
Det var
inte mycket, men det fungerade. Med en kombination av ungdomens högre tolerans
och en beredskap att stå och tvätta i konstiga hörn på franska vandrarhem gick det
bra. Jag hade till och med plats för en bok – det var Eckehardts predikningar –
och ett anteckningsblock.
I
sanningens namn hade regnkläderna en särskild plats i vespans ”bagageutrymme”…
När de inte satt på, vilket var ofta.
Det
ligger bakom nu. Men jag vet faktiskt inte vad packningens storlek har med
långsamhetens lov att göra; det är en annan fråga. När jag numer far iväg på
mina ensamma höst- och vinterresor njuter jag av att kunna fylla bilen med
extra byteskläder, ett halvt bibliotek och en espressokokare. Det påverkar inte
hastigheten. Och på tågresan den gången vi bodde på Giudecca hade vi
gummistövlar med oss, något som visade sig ytterst välbetänkt för det var
rejält höstligt högvatten den gången.
3. Skippa hotellet – hyr lägenhet
Jomenvisst,
det har vi trendmedvetna gjort sedan 90-talet ;-)
Första
gången var väl London -91, om man nu inte räknar privatrummen som man ofta var
hänvisad till i det gamla östblocket – de gav ju å andra sidan och dessutom
möjligheter till inblick i de vanliga människornas liv bortom turiststråken.
Det är
länge sedan nu vi bodde på hotell på en plats där vi stannade längre än två
dagar (undantaget, inser jag nu, två
gånger i Berlin där sviten på Augusta dock faktiskt är som en liten lägenhet,
låt vara att matlagningsmöjigheterna är begränsade).
Det var
nog på Martensens i Maasholm 1998.
London,
Toscana, Maasholm, Budapest, Auray…
Det var
just det där med att kunna laga mat, att köpa på marknaden, som drev oss in i
det.
Och A-L:s åstundan att, som hon
säger, ”kunna äta frukost utan att behöva klä på sig”.
Inte
sällan hör man invändningen ”men det är så jobbigt att laga mat hela tiden”.
Men den är ju bakvänd. Inget hindrar en att äta vartenda mål ute – till och med
frukosten, om man nu inte hör till dem som njuter av att slippa klä på sig.
Det är
bara det att man har valet.
4. Kombinera mera
Med
detta menas att man åker till flera olika ställen på samma resa. Också
någonting som känns så självklart för en gammal tågluffare att det är svårt att
begripa att det skulle behöva tipsas om.
Nu är
knappast det speedade kringflackande som jag oftast ägnade mig åt under
70-talsresorna någon bra mall för slow
travel.
Snarast
tvärtom. Men idén att man besöker flera ställen på samma resa följer med som en
självklarhet.
Vår
bröllopsresa, som vi upprepat vart tionde år, gick till Prag, Budapest och
Florens.
De är
inte just nästgårds, men hör för oss evigt ihop.
När vi
ändå var i Toscana -96 passade vi förstås på att ta ett par dagar i Venedig på
vägen hem även om det blev en hyfsad omväg; på motsvarande hemfärd 2012 blev
det både Berlin helt kort och Kappeln/Maasholm.
Och så
ofta som bara går försöker man ju pricka in besök hos släkt och vänner i Skåne
på ut- eller hemväg. Det är inte för att spara in 400 kronor i
vandrarhemskostnad, utan för att resan ger en möjlighet att umgås, och tid att
se andra platser.
Som
sagt, jag slås hela tiden av det självklara. ”Tänker inte alla så här?”
Men det
är förstås det som det innebär att vara en riktig trendsetter.
Så
långt tidningens tips. Här är mina tillägg:
5. Res på marken!
Det
finns redan i artikeltexten men saknas i listan av någon anledning. Men det är
ju helt centralt.
Jag
inser att man ibland måste flyga för att komma till vissa
platser. Oundvikligen. Vad man då enligt min mening kan fundera på är om man
verkligen måste resa till dessa platser.
Och
detta sagt så är det sant att jag på fullt allvar tittat på möjligheterna att
åka på jorden, om jag skulle få för mig att besöka min svärdotters hemland
Bolivia.
Lätt skulle det inte vara, men det är klart att det går.
Lätt skulle det inte vara, men det är klart att det går.
Det är
öht en viktig sanning: det går.
Om man väljer något annat så är det ett val. Ett kanske självklart val, ändå ett val.
Om man väljer något annat så är det ett val. Ett kanske självklart val, ändå ett val.
Jag är
ju gammal tågälskare, så för mig har järnvägen ofta varit ett naturligt val.
Doften av järnvägsstationen om kvällen när nattåget väntar! Eller den där ölen
i restaurangvagnen medan Centraleuropa glider förbi utanför fönstret.
Men det
kan lika väl vara bil, buss eller båt.
Vår Hurtigrutenresa i somras som kombinerade alla dessa trafikslag hör till de mer minnesvärda.
Vår Hurtigrutenresa i somras som kombinerade alla dessa trafikslag hör till de mer minnesvärda.
Det är
själva rörelsen genom ett landskap som
man ser som är det centrala.
Det ger kropp och själ tid att färdas tillsammans.
Man kommer fram först när man är framme.
Det ger kropp och själ tid att färdas tillsammans.
Man kommer fram först när man är framme.
Mina
höstliga och vintriga bilresor i riktning sydväst har givit mig mycket tid att
tänka, mycket tid att minnas, mycket tid att se och känna, som jag aldrig skulle
ha haft i vardagen. Just genom sin markbundna relativa långsamhet.
Och A-L
bevarar som sagt den där båtresan som ett dyrbart smycke mer än 50 år senare.
Sådant
har man med sig.
En
annan kombination, biltåget, är också ett bra hjälpmedel för oss långsamma.
Visst kostar det en del, men man tjänar in ett rejält stycke av det i utgifter
som man slipper, och ytterligare lite i välanvänd tid och fördelad vila.
Om man dessutom gillar att åka tåg, så…. Det där tågfrukosten tillsammans med barnen mellan Brenner och Bolzano medan de många vagnarna ringlade genom alpdalarna står fortfarande i ljust minne.
Om man dessutom gillar att åka tåg, så…. Det där tågfrukosten tillsammans med barnen mellan Brenner och Bolzano medan de många vagnarna ringlade genom alpdalarna står fortfarande i ljust minne.
6. Låt
det ta tid
Detta
är själva essensen av det långsamma resandet.
Tänk resan
som en helhet.
Tänk
att varje dag och varje del ingår.
Och
även om det givetvis finns tradiga partier, i bilen likaväl som på flygplatsen,
partier av väntan, så händer det ändå någonting hela tiden: resan pågår.
Att ge
sig själv tid är den största lyx man kan unna sig i dag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar