måndag 24 juni 2013

24 juni 2013













Efter sju år har alla celler i en människokropp bytts ut
Det finns inget sätt att mäta i vilken grad man ännu är sig själv
Man får hålla sig till närvaro    Närvaro och minnen
bygger upp varje dag igen, ur spillrorna

Om jag ser mig om i rummen vet jag
att likheten med det jag kände bara är skenbar
Elementarpartiklar uppträder logiskt, men utan känslor
Många gånger förut har jag varit där jag aldrig varit

Det är inte lätt att avlägsna sig från saknaden   I ett universum
där varje steg är självbärande och bara refererar till sitt eget
blir sorgen en del av kroppen    Det är inte utbytbart
Någonting blir kvar vid varje steg

Sju år av årstider, förvandling, utbyte, avstående, ånger, lust –
Av resa: hur många dörrar finns det att stiga ut, eller in, igenom?
Så många dagar av bekvämt bedrägeri, att det fanns någon
som var jag, några som var vi, som var kvar

att det finns röster som än en gång skall höras, ord
ristade i sten som aldrig skall förstöras    Det blir inte så
En enda insikt har jag kvar att nå:

Det är inte meningen att vi skall finnas
Varje möte, varje skilsmässa, är slump   Och varje sorg
är en förvaringsplats - både avsked och bevarande  i ett
Det är så och därför som vi måste minnas



(Ett bidrag till utredningen av saknadens fysik)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar